تناسب در طراحی لوگو: اصول تناسب طراحی

طراحی لوگو شرکت گرند

تناسب در طراحی لوگو یک مفهوم مهم برای هر متخصصی است که سعی در ایجاد یک ترکیب واقعی، هماهنگ و متقاعد کننده دارد. به عنوان یکی از اصول کلیدی هنرمندان در کار خود، تناسب در طراحی، تعادل و اثربخشی تصویر را تعیین می کند.

تناسب که اغلب در کنار مفاهیمی مانند مقیاس و ترکیب استفاده می شود، مفهومی است که می تواند هنر و علم را با هم ترکیب کند. خیلی بیشتر از آنچه که بیشتر مردم تصور می کنند با ریاضیات ارتباط دارد، زیرا طراحان باید تناسب های صحیح را برای عناصر مختلف در یک قطعه محاسبه کنند.

استفاده از تناسب در طراحی گرافیک به طراحان این امکان را می دهد که از مفاهیمی مانند تأکید و کنتراست به طور مؤثرتری استفاده کنند و بیننده را در یک قطعه راهنمایی کنند. تناسب همچنین می تواند هماهنگی ایجاد کند و اطمینان حاصل کند که اجزای مختلف یک لوگو، وب سایت یا تصویر واقعی به نظر می رسند.

امروز، تعریف تناسب در طراحی گرافیکی، نحوه استفاده از آن و آنچه می تواند برای قطعه شما انجام دهد را بررسی می کنیم.

تناسب در طراحی گرافیک چیست؟

تناسب در طراحی گرافیکی به رابطه بین اندازه، وزن و سایر عناصر ضروری اجزای طراحی اشاره دارد. به ابعاد هر عنصر و تعامل آنها با سایر قسمت های یک قطعه اشاره می کند.

مانند بسیاری از اصول طراحی گرافیک، دستیابی به تناسب استثنایی مستلزم آن است که طراحان نگاهی گسترده به کل قطعه داشته باشند.

استفاده از انواع مختلف تناسب در طراحی گرافیکی می تواند بر ظاهر، واقع گرایی و سبک طراحی تأثیر بگذارد. تناسب همچنین اهمیت بخش های خاصی از یک تصویر را به ما می گوید. به عنوان مثال، اندازه ستاره بزرگتر در لوگوی سوبارو توجه را به یک جزء قبل از بقیه جلب می کند.

تناسب ها روابط بین عناصر مختلف را تنظیم می کند که با سایر اصول طراحی مانند رنگ، وزن و کنتراست تقویت می شود. هدف طراح این است که همه عناصر را با هم به روشی هماهنگ ترکیب کند و به سطحی از تعادل و انسجام در فرآیند دست یابد.

این تناسب تقریباً در تمام جنبه های طراحی گرافیک ظاهر می شود. هنگامی که یک صفحه وب طراحی می کنید، بسیار مهم است که مطمئن شوید همه چیز از عنوان صفحه گرفته تا متن درون آن از مقیاس خاصی برای تناسب پیروی می کند.

تعریف تناسب در طراحی گرافیک

اصل تناسب طراحی ارتباط زیادی با “اندازه” عناصر در یک ترکیب دارد.

اندازه یک عنصر باید مکمل و با سایر عناصر مرتبط به خوبی کار کند. با این حال، بسیاری از طراحان تناسب را اغراق می کنند و از کنتراست برای شکستن هارمونی تصویر و جلب توجه استفاده می کنند.

اگر طراحان از طریق یک تصویر همان تناسب را حفظ کنند، براق و متعادل به نظر می رسد. این همچنین می تواند راه خوبی برای اطمینان از خوانا بودن لوگوها باشد. به حروف در علامت کلمه جگوار نگاهی بیندازید . آنها طوری طراحی شده اند که تناسب کلی یکسانی تناسب به یکدیگر داشته باشند.

برای ثبت سفارش طراحی لوگو شرکتی اصیل و حرفه ای اینجا کلیک کنید!

رهایی از مفاهیم از پیش طراحی شده تناسب و هم ترازی به طور طبیعی به طراحان اجازه می دهد تا توجه بیننده را جلب کنند. چشمان ما معمولاً ابتدا به عناصر بزرگتر روی یک قطعه جذب می شوند. با این حال، تناسب خوب همیشه به این معنی نیست که هر عنصر یک اندازه است.

یک عنصر در یک قطعه می تواند بزرگتر از دیگری باشد، اما نه به حدی که بر بقیه تصویر غلبه کند. “m” در لوگوی پوما کمی بزرگتر از بقیه حروف است، اما در کنار بقیه تصویر متعادل به نظر می رسد.

یکی از راه‌هایی که هنرمندان و طراحان تناسب را تعریف می‌کنند و اطمینان می‌دهند که در ترکیب بندی‌شان ثابت است، « تناسب طلایی » است. این یک اصل ریاضی است که در طراحی برای تعیین اینکه آیا “تناسب” بین عناصر برابر با تناسب عنصر بزرگتر است استفاده می شود.

چرا تناسب در طراحی گرافیک مهم است؟

از نمونه های تناسب در طراحی گرافیکی برای ایجاد هم افزایی در یک قطعه استفاده می شود.

تناسب در طراحی گرافیک به نحوه ارتباط اشیا یا اجزاء با یکدیگر مربوط می شود. طراحان باید اشکال، مقیاس، اندازه و مقادیر بین عناصر مختلف در یک ترکیب را در نظر بگیرند تا «تناسب» واقعاً متعادلی ایجاد کنند.

طراحان همچنین از مفهوم تناسب برای ایجاد احساسات رئالیسم و ​​پرسپکتیو استفاده می کنند. اگر یک طراح بخواهد بخشی از یک تصویر را به بیننده نزدیکتر کند، تناسب این عناصر را بزرگتر از عناصر موجود در پس زمینه می کند.

طراحی متناسب خوب برای چشم آسان است و برای بینندگان راحت است. با ایجاد سلسله مراتب بصری، مشخص می کند که بینندگان شما باید چه چیزی را ببینند و چگونه از آنها انتظار می رود که تصویر را وارد کنند. از طرف دیگر، طراحی متناسب بد گیج کننده است و ممکن است به پیام پروژه آسیب برساند.

تناسب در طراحی به ایجاد موارد زیر کمک می کند:

واقع گرایی

هنگام ترسیم اشیاء واقعی، درست کردن تناسب‌ها باعث می‌شود تصویر واقعی‌تر و «طبیعی‌تر» به نظر برسد. بازی با تناسب به طراحان اجازه می‌دهد تا تصاویر را انتزاعی‌تر و غیرعادی‌تر جلوه دهند، که می‌تواند در نوع خود جذاب باشد.

فاصله

تناسب باعث ایجاد حس فاصله می شود. هرچه یک قطعه کوچکتر باشد، دورتر ظاهر می شود. در طراحی وب، یک دکمه یا تصویر بزرگ‌تر به بیننده نزدیک‌تر می‌شود، که باعث می‌شود در دسترس‌تر و جذاب‌تر به نظر برسد.

جاذبه زیبایی شناسی 

تناسب های خوب از نظر بصری جذاب هستند. مردم تمایل دارند در آنچه می بینیم به دنبال هماهنگی و تعادل باشند. ما از تماشای آثار هنری فوق‌العاده واقع گرایانه لذت می‌بریم، اما در تماشای قطعاتی که معنای تناسب را آزمایش می‌کنند نیز سرگرمی می‌یابیم.  تناسب در طراحی لوگو چگونه است؟

اصل طراحی تناسب یکی از اصول متعدد طراحی گرافیک است. این اصول طراحان را از طریق ایجاد یک ترکیب راهنمایی می کند و به تصاویر اجازه می دهد جذاب تر باشند.

هنگام استفاده از اصل تناسب طراحی گرافیک، دو مفهوم اصلی برای کارشناسان وجود دارد که باید در نظر بگیرند:

  • تناسب بر اساس زمینه
  • نسبت بر اساس رابطه

از منظر زمینه‌ای، ما قضاوت می‌کنیم که آیا چیزی متناسب با بافت تصویر معنا دارد یا خیر.

یک راه آسان برای مشاهده تناسب بر اساس زمینه، در نظر گرفتن بدن انسان است.

ممکن است فردی را گوش‌های بزرگی ببینیم، زیرا به نظر نمی‌رسد با سایز اجزای دیگر صورتش تناسب داشته باشد. در این مورد، ما بر اساس استانداردی که از یک انسان معمولی انتظار داریم، قضاوت می کنیم.

ما انتظار داریم که تمام قسمت های صورت انسان، از چشم گرفته تا بینی، فضای مشخصی را اشغال کنند. هنگامی که از فضا فراتر رفته یا به طور کامل استفاده نمی شود، “بی تناسب” به نظر می رسد.

راه دیگری برای نگاه کردن به تناسب، بر اساس روابط است.

با نگاهی دوباره به صورت انسان، اگر بینی شخصی “بی تناسب” به نظر می رسد، به این دلیل است که اندازه آن با سایر ویژگی های صورت متفاوت است. در طراحی گرافیک برای توجیه تناسب می توانیم به قسمت های مختلف یک تصویر نگاه کنیم.

اجزای مختلف لوگوی پورشه وقتی به طور کلی مورد بررسی قرار می‌گیرند، به نظر می‌رسند «به تناسب».

خطوط یک طرف سپر به اندازه خطوط طرف دیگر است. تعادل بین وزن عناصر از یک طرف به طرف دیگر هماهنگ است.

در حالی که در بسیاری از استراتژی های طراحی، هدف دستیابی به یک رابطه “هماهنگ” است، عناصر نامتناسب عمدی نیز می توانند بیانیه ای داشته باشند. یک قطعه متن در وبلاگ یا صفحه وب بزرگتر از بقیه متن برای جلب توجه در نظر گرفته شده است.

وقتی یک “هدر” یا عنوان فرعی را در مقایسه با سایر عناصر کوچکتر مشاهده می کنیم، تفاوت در رابطه به ما کمک می کند تا مشخص کنیم کدام عنصر مهم تر است.

چگونه از تناسب در طراحی گرافیک استفاده می شود؟

مانند بسیاری از اصول طراحی گرافیک، تناسب خوب برای جذابیت زیبایی شناسی استفاده می شود. شما با اعمال تناسب در انواع مختلف  طراحی لوگو  و طراحی وب و اغراق یا تأکید بر نکات خاص، هارمونی ایجاد می کنید. 

کلید موفقیت با تناسب در طراحی گرافیک این است که بدانید چه زمانی چیزها باید «متناسب» یا «نامتناسب» برای دستیابی به اثرات خاص باشند. از طریق روش های صحیح، عناصر می توانند قوی، ضعیف، مرموز یا بدیع به نظر برسند.

تناسب های اغراق آمیز بر معنا و توجه مستقیم تأکید دارد. برای ایجاد تناسب، طراحان باید موارد زیر را در نظر بگیرند:

  • اندازه: مقیاس و اندازه عناصر اصلی طراحی در تناسب هستند. اندازه یک شی در رابطه با شی دیگر در یک ترکیب، تعادل کلی قطعه را مشخص می کند.
  • رابطه: تناسب نمی تواند وجود داشته باشد زمانی که یک عنصر عنصر دیگری برای کار با یا علیه آن نداشته باشد. اگر یک سیب را روی یک تکه کاغذ می کشیدید، نمی توانید تناسب آن را بدون عناصر دیگر (مثل یک شخص یا درخت) قضاوت کنید تا در مورد آن قضاوت کنید.
  • مقایسه: مغز شما به صورت بصری اندازه اجزای یک ترکیب را اندازه گیری می کند و آنها را با هم مقایسه می کند تا به این نتیجه برسد که کدام بزرگ یا کوچک و کدام مهم است.
  • رئالیسم: پیروی از تناسب به درستی حس واقع گرایی را ایجاد می کند، اما در بسیاری از اشکال طراحی گرافیک، مانند طراحی لوگو، واقع گرایی هدف نیست. این امکان انعطاف پذیری را در مورد تناسب فراهم می کند.

انواع تناسب در طراحی گرافیک چیست؟

در حالی که انواع تناسب در طراحی گرافیک ممکن است بسته به اینکه از چه کسی بپرسید متفاوت باشد، اکثر متخصصان سبک های مختلف تناسب را به روشی مشابه تعریف می کنند. بیایید به برخی از رایج ترین کاربردهای تناسب در طراحی گرافیک و هنر نگاه کنیم.

تناسب استاندارد

تناسب استاندارد به تعادل معمولی اشاره دارد که انتظار داریم بین عناصر ببینیم.

اکثر هنرمندان هنگام تعیین اینکه چگونه عناصر خاص باید در یک صفحه ترکیب شوند، از دستورالعمل های “مورد انتظار” پیروی می کنند. اگر تصویری از درختی با یک سیب روی آن می کشید، تصور می کنید که سیب بسیار کوچکتر از درخت است.

تناسب استاندارد واقع گرایی را ایجاد می کند. بر دقت و انتقال رابطه صحیح بین عناصر مختلف در زمینه تصویر تمرکز دارد.

مفهوم تناسب استاندارد در واقع به شدت در هنر مورد بحث است.

برخی از هنرمندان این سوال را مطرح می کنند که آیا در وهله اول چیزی به نام «تناسب استاندارد» وجود دارد یا خیر. این به این دلیل است که جهان به ندرت از مجموعه ای از قوانین خاص پیروی می کند. به عنوان مثال، اکثر مردم از «تناسب طلایی» تناسب با ویژگی های صورت خود پیروی نمی کنند.

خبر خوب این است که برای دستیابی به تناسب استاندارد در یک طرح، نیازی به پیروی از یک معادله ریاضی خاصی ندارید. نکته کلیدی این است که قطعه شما تا حد امکان طبیعی به نظر برسد.

تناسب سلسله مراتبی

تناسب سلسله مراتبی زمانی است که عناصر مختلف در اثر هنری “آنطور که انتظار می رود” طراحی نمی شوند، بلکه بر اساس اهمیت آنها طراحی می شوند. به تصویر زیر نگاه کنید، خواهید دید که بصری بزرگترین بخش ترکیب بندی است.

به دنبال تصاویر بصری، عنوان پست های وبلاگ بزرگتر از بقیه متن است و تاکید بر برچسب ها توجه را به کسانی که قبل از متن “بدن” هستند جلب می کند. این ابتدا چشم ها را به مهم ترین جنبه های تصویر جلب می کند.

تناسب سلسله مراتبی برای قرن ها در سراسر هنر رایج بوده است. حتی در نقاشی های اولیه، هنرمندان به طور مرتب تصاویری از پادشاهان و پادشاهان بزرگتر از تصاویر افراد عادی می کشیدند. این امر اهمیت پادشاهان را برجسته می کند.

تناسب اغراق آمیز

تناسب اغراق‌آمیز که در غیر این صورت صرفاً به‌عنوان «بی‌تناسبی» شناخته می‌شود، به موقعیت‌هایی اشاره می‌کند که در آن دو عنصر در اثر هنری اندازه‌هایی دارند که رابطه بین آنها را منعکس نمی‌کنند. به عنوان مثال، سر انسان که بسیار بزرگتر از بدن انسان کشیده شده است، تناسب ندارد.

تناسباغراق آمیز برای ارسال یک پیام خاص در نظر گرفته شده است. شرکتی که از تصاویر افرادی با عناصر اغراق‌آمیز، مانند سر بزرگ‌تر استفاده می‌کند، ممکن است این کار را برای انتقال شخصیتی دوستانه، بازیگوش و حتی  کودکانه انجام دهد . 

به طور مشابه، تناسب اغراق آمیز نیز به جلب توجه به عناصر یک تصویر که به بیشترین توجه نیاز دارند کمک می کند.

ص تغییر یافته تناسب تناسب

مشابه با نامتناسب، تناسب تغییر یافته کاری است که طراحان و هنرمندان عمدا انجام می دهند تا زیبایی یا حال و هوای خاصی ایجاد کنند. تناسب تغییر یافته شامل انحراف قوانین معمول تناسب برای دستیابی به اثرات معین است.

تناسب تغییر یافته لازم نیست کاملاً روی اندازه متمرکز شود. یک طراح ممکن است به یک شی ویژگی هایی از اشیاء دیگر بدهد تا تصویری انتزاعی تر ایجاد کند.

اگر به درستی استفاده شود، تناسب تغییر یافته تأثیر مستقیمی بر احساسات دارد. بازی با تناسب عمدی می‌تواند تصویر را خنده‌دار یا دوست‌داشتنی کند، اما همچنین می‌تواند باعث ایجاد حس ترس، انزجار یا شوک شود.

برای ثبت سفارش طراحی لوگو شرکتی اصیل و حرفه ای اینجا کلیک کنید!

نحوه استفاده از تناسب در طراحی گرافیک

اعمال تناسب در طراحی گرافیک بسیار ساده تر از آن چیزی است که اکثر مردم تصور می کنند. همه ما این حس ذاتی را داریم که چه زمانی چیزی «به تناسب» است یا نه. در یک نگاه، می توانید متوجه شوید که آیا تصویر شخصی که در کنار خانه ای ایستاده است متناسب به نظر می رسد یا خیر.

برخی از عناصری که طراحان برای افزایش تناسب در طراحی گرافیک استفاده می کنند عبارتند از:

شباهت

قرار دادن عناصر مشابه با ویژگی ها یا ویژگی های مشترک در یک طرح، حس تقارن را ایجاد می کند که می تواند از تناسب پشتیبانی کند.

هارمونی 

هماهنگی در طراحی زمانی حاصل می شود که هر عنصر مکمل بقیه باشد. توافق بین اندازه ها و شکل ها شباهت ها و الگوهایی را در یک ترکیب ایجاد می کند. اگر یک عنصر به طور یکپارچه در فضای مناسب قرار گیرد، یک رابطه هماهنگ بین همه عناصر شکل می گیرد.

تناسب

نسبت به رابطه بین عناصر مختلف اشاره دارد. نسبت طلایی اهمیت بین اندازه برابر و موقعیت در یک ترکیب را برجسته می کند. تغییرات چشمگیر در نسبت باعث ناهماهنگی می شود، اما تاکید را بهبود می بخشد.

تاکید

هنگامی که طراحان می خواهند توجه را به یک عنصر بیشتر از عنصر دیگر جلب کنند، برای ایجاد تاکید با تناسب بازی می کنند. افزایش اندازه یک تصویر تاثیر بیشتری به آن می دهد و توجه بیننده را به سمت آن سوق می دهد.

هدف

در نظر گرفتن هدف طراحی از قبل، تشخیص اینکه چه نوع تناسب هایی باید در بازی وجود داشته باشد را آسان تر می کند. دانستن آنچه می خواهید با یک تصویر به دست آورید به شما کمک می کند تا تعیین کنید چگونه توجه بیننده را هدایت کنید

طراحی های متناسب

برای تکمیل توضیح کامل تناسب در طراحی گرافیک، اجازه دهید نگاهی دقیق تر به چند نمونه از چگونگی دستیابی به این اصل بیندازیم. بیشتر اوقات، نمونه هایی از ارتقاء در طراحی گرافیک از طریق مقایسه اندازه به دست می آیند.

ما می توانیم عناصری مانند:

  • عرض، عمق و ارتفاع اجزاء
  • اندازه یک عنصر به اندازه عنصر دیگر.
  • اندازه یک منطقه به اندازه منطقه دیگر.
  • رابطه بین عناصر مختلف

بیایید با نگاه کردن به ارتفاع، عمق و عرض عناصر شروع کنیم. برای درک تناسب صحیح هر عنصر در یک تصویر، باید تمام جنبه های اندازه آن را در نظر بگیریم.

به طور کلی، ما تصوری از این داریم که یک چیزی چقدر باید تناسب به عمق آن پهن باشد، یا اینکه یک آیتم چقدر باید تناسب به عرضش ارتفاع داشته باشد.

اگر عناصر اندازه‌گیری مختلف یک جزء کج باشد، تصویر نامتناسب ظاهر می‌شود. البته، تشخیص اینکه آیا ارتفاع، عمق و عرض یک آیتم در زمانی که زمینه داریم، بسیار ساده تر است.

به همین دلیل است که هنرمندان و طراحان از اندازه عناصر دیگر در یک ترکیب بندی استفاده می کنند تا کار را متناسب کنند.

با این حال، قرار دادن عناصر مختلف می تواند بر نوع تناسبی که منطقی است تأثیر بگذارد. ما می‌توانیم عناصر را نزدیک‌تر به بیننده یا دورتر نشان دهیم تا با اندازه‌ای که یک عنصر باید در مقایسه با عنصر دیگر باشد بازی کنیم.

اندازه منطقه ای که یک عنصر در یک طراحی پوشش می دهد نیز مهم است.

طراحان باید محتاط باشند تا از تفاوت های زیاد در مناطق استفاده نکنند، زیرا این امر می تواند عناصر را قطع کند و به رابطه بین اجزای مختلف آسیب برساند. به عنوان مثال، اگر اندازه یک چشم در صورت یک فرد بسیار بزرگتر از دیگری باشد، کل صورت نامتناسب به نظر می رسد.

طراحان همچنین از مفهوم “روابط” بین عناصر در یک ترکیب نیز استفاده می کنند.

اگر در تلاش برای رسیدن به واقع گرایی در طراحی هستید، اندازه کفشدوزک را کوچکتر از یک برگ و غیره می کنید. استفاده از دانش مشترک جهانی در مورد چگونگی ارتباط عناصر خاص با یکدیگر در دنیای روزمره می تواند راهی عالی برای طراحان باشد تا اطمینان حاصل کنند که یک تصویر منطقی است.

استفاده از تناسب در طراحی گرافیک

تناسب در طراحی گرافیک تنها یکی از ابزارهای ارزشمندی است که طراحان می توانند برای جان بخشیدن به یک ترکیب بندی استفاده کنند. ما همیشه نمونه هایی از تناسب را در دنیای اطراف خود می بینیم، اما گاهی اوقات درک اهمیت این مفهوم تا زمانی که چیزی نامتناسب را نبینیم دشوار است.

تناسب درست به آثار هنری واقع گرایی و اصالت می بخشد، در حالی که ترکیب بندی های نامتناسب می توانند تأکید کنند، توجه را جلب کنند و تصویری انتزاعی ایجاد کنند.

 تناسب در طراحی می تواند فاصله و عمق را نشان دهد و همچنین به راهنمایی بینندگان از طریق ترکیب بندی کمک می کند.

برای ثبت سفارش طراحی لوگو شرکتی اصیل و حرفه ای اینجا کلیک کنید!

اشتراک گذاری:

مقاله های بیشتر...

طراحی لوگو شرکت واک دنیای دیجیتال

۵ ویژگی نام های تجاری قوی

ویژگی مهم نام های تجاری نام برند یکی از اساسی ترین عناصر هویت برند است که به ایجاد و حفظ حضور منحصر به فرد در

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x