روانشناسی طراحی لوگو: چگونه فونت ها، رنگ ها، شکل ها و خطوط بر تصمیم گیری خرید تاثیر می گذارند

طراحی لوگو شرکتی

چه تمام جزئیات یک لوگو عمدی باشد یا نه، هر جزئیات بر افرادی که آن لوگو را می بینند تأثیر می گذارد.

هیچ چیز نباید خودسرانه باشد.

اگر روانشناسی بازاریابی را درک کنید ، از قبل می‌دانید که کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای تأثیرگذاری بر نحوه واکنش افراد با دیدن هویت برند شما انجام دهید.

این به نفع شماست که اطمینان حاصل کنید که هر انتخاب طراحی لوگو عمدی است و پیامی را که می خواهید منتقل کنید، منتقل می کند.

انتخاب های بدون فکر طراحی منجر به لوگوهای گمراه کننده یا گیج کننده می شود. یا بدتر از آن، انتخاب های بد طراحی منجر به لوگوهایی می شود که اصلاً چیزی نمی گویند.

بیایید نگاهی عمیق‌تر به روان‌شناسی طراحی لوگو بیندازیم و این که چگونه فونت‌ها، اشکال، خطوط، رنگ‌ها و ترکیب‌بندی – عناصر ضروری در برندسازی شما – می‌توانند بر نحوه تأثیرگذاری لوگو بر تصمیم‌گیری‌های خرید تأثیر بگذارند.

روانشناسی فونت ها در طراحی لوگو

فونت ها تاثیر روانی روی افراد می گذارند . احساسات ایجاد شده از انتخاب فونت مستقیماً با شکل حروف و پاسخ روانشناختی ما به آن اشکال مرتبط است .

هنگام استفاده از فونت‌ها برای کسب‌وکارتان، فونتی با «شخصیت» مناسب انتخاب کنید. همانطور که  نوشتیم ،

تایپوگرافی روشی موثر برای انتقال بیش از کلماتی است که در ارتباطات نوشتاری دخیل هستند. با نمایش بصری لحن و لحن چیزی که در مورد آن صحبت می کنید، شخصیت را به نمایش می گذارد. ممکن است متوجه شوید که هدف شما با استفاده از فونتی با شخصیت پر جنب و جوش در سرتاسر وب سایت یا استفاده از ترکیبی از حروف sans و serif به بهترین وجه محقق می شود.

برخی از افراد با  فونت های Serif  و  Sans Serif آشنا هستند.

(حتی اگر ندانید چگونه آنها را از هم جدا کنید، آنها را دیده اید). 

آنها به گونه ای طراحی شده اند که خواندن کلمات را برای مردم آسان تر کنند، و این باعث می شود که بیشتر فونت های Serif و Sans Serif برای بسیاری از انواع مختلف مشاغل مناسب باشند.

چگونه می دانید که کدام سبک فونت برای کسب و کار شما بهتر عمل می کند؟

آیا با چیزهای معمولی، مانند Arial یا Helvetica بهتر هستید؟ شاید با انتخابی متفاوت مانند Kirsten یا Papyrus تناسب قوی تری پیدا کنید.ماهیت واقعی برند شما چیست؟

تصویر کهن الگوی نام تجاری شعبده باز

شخصیت منحصر به فرد برند خود را تنها در ۳ دقیقه کشف کنید و از ۱۵ دیدگاه کلیدی برای قوی تر کردن برند خود پرده برداری کنید.

واضح است که انتخاب فونت شما باید با انتظارات مشتری در هنگام مواجهه با برند شما مطابقت داشته باشد.

آزمایشگاه  تحقیقاتی کاربردپذیری نرم‌افزار (SURL) در دانشگاه ایالتی ویچیتا  مطالعه‌ای را انجام داد که ویژگی‌هایی را که افراد با فونت‌های مختلف مرتبط می‌دانند بررسی کرد.

فونت‌های سنتی، از جمله Arial یا Times New Roman، به‌عنوان «پایدار» و «بالغ» طبقه‌بندی می‌شوند، اما «بی‌تخیل» و «سازگار» نیز در نظر گرفته می‌شوند.

در مقابل، فونت‌های «جوانانه» و «گاه به گاه» مانند Comic Sans نیز «شاد» و «رسمی» در نظر گرفته می‌شوند.

برای مثال، فونت‌های لوگوی تجاری باید سنتی و تمیز باشند. بهترین کار این است که مطمئن باشید هر چیزی با فونت شما – نامه ها، ایمیل ها، کارت های ویزیت – این پیام را تقویت می کند که شما یک تجارت قابل اعتماد و معتبر هستید.

از طرف دیگر، یک کافی‌شاپ معمولی‌تر، باید از فونت‌های بیش از حد سفت و سخت اجتناب کند. فضای یک کافه معمولاً آرام و راحت است و انتخاب فونت شما باید منعکس کننده آن باشد.

مهمتر از همه، مطمئن شوید که نام شرکت خوانا و خوانا باشد. تعجب خواهید کرد که چند لوگوی ناخوانا دیده ایم.

اگر نام آن کسب و کار را نمی دانید، چگونه می توانید یک کسب و کار را به خاطر بسپارید؟

روانشناسی اشکال در طراحی لوگو

همه لوگوها – چه شامل یک نماد و متن باشند، چه فقط یک نماد یا حتی فقط متن – دارای شکل هستند.

و مهم است که در نظر داشته باشید که شکل طراحی لوگو چه چیزی را در مورد برند شما ارتباط می دهد.

اشکال به سه دسته اصلی تقسیم می شوند – هندسی، انتزاعی / نمادین و ارگانیک. و همه آنها با تداعی های روانشناختی خود بسته بندی شده اند.

شکل های هندسی

اشکال هندسی از هر نوع ساخته شده به نظر می رسد. مربع های دقیق ریاضی، دایره های کامل و مثلث های متساوی الساقین تمایلی به ظاهر شدن در طبیعت ندارند. بنابراین، استفاده از این اشکال حس نظم و قدرت را به شما منتقل می کند.

مربع ها و مستطیل ها ثبات، قابلیت اطمینان، قدرت، نظم و قابلیت پیش بینی را نشان می دهند. اگر می‌خواهید لوگوی شما با در نظر گرفتن مربع یا مستطیل، استحکام و قابلیت اطمینان را نشان دهد، به آجرهایی که برای ساختن ساختمان‌های محکم و پایدار استفاده می‌شوند، فکر کنید.

این دقیقاً همان کاری است که IBM در ایجاد لوگوی نمادین خود انجام داد. نام کامل شرکت آنها، The International Business Machines Corporation، به IBM کوتاه شد تا یک برند بصری قدرتمندتر و مینیمالیستی ایجاد کند.

حلقه ها بی پایان هستند بنابراین، اگر می خواهید مصرف کنندگان خود را به هماهنگی، وحدت، ابدیت یا بی زمانی بیندیشید، ممکن است انتخاب مناسبی برای لوگوی شما باشند. منحنی ها زنانه در نظر گرفته می شوند و به این ترتیب، دایره ها نرمی، ملایمت و زنانگی را به هم منتقل می کنند.

مثلث ها یک شکل جهت دار هستند. در نتیجه، بسته به نحوه قرارگیری آنها، معنا را تغییر می دهند. وقتی سمت راست به سمت بالا، مثلث ها قدرت، ثبات و حرکت رو به بالا را منتقل می کنند. مثلث های معکوس نشان دهنده ناپایداری یا حرکت رو به پایین است. و مثلث هایی که به ضلع اشاره می کنند حرکت و جهت را بر اساس جایی که نقطه مثلث رو به رو است نشان می دهد.

اشکال انتزاعی یا نمادین

نمادها اشکال ساده شده ای هستند که چیزی خاص را در یک فرهنگ نشان می دهند. و از آنجا که نمادها معانی دقیق و معمولی دارند، به عنوان یک زبان بصری به شدت بر آنها تکیه می شود.

مردم این تصاویر را بارها و بارها دیده‌اند، بنابراین لازم است در نحوه استفاده از آنها هوشمندانه و اصیل باشید. برای لوگوهای دارای نمادها ساده و غیر اصلی به نظر می رسد.

در اینجا چند نمونه رایج از نمادها آورده شده است:

ستارگان  بسته به نحوه استفاده از آنها می توانند میهن پرستی، مذهب یا حتی تجارت نمایشی و هالیوود را منتقل کنند.

از قلب ها می توان برای برقراری ارتباط عشق، روابط و ازدواج استفاده کرد، در حالی که قلب های شکسته نشان دهنده جدایی، طلاق و غم و اندوه است.

فلش ها جهت، حرکت و سفر را نشان می دهند. اینها معمولاً در مشاغلی که کالاها را ارسال و تحویل می دهند استفاده می شود (فدرال اکسپرس و آمازون، هر کسی؟)

هنگام استفاده از این و سایر نمادهای استاندارد در لوگوی خود بسیار مراقب باشید. آنها ممکن است مختصر بصری قابل درک باشند، اما آنها همچنین به قدری متداول استفاده می شوند که شما این خطر را دارید که از رقبای خود متمایز به نظر برسید.

اگر لوگوی شما بیش از حد “روی بینی” و غیراصلی است، ممکن است غیرحرفه ای شناخته شوید، که باعث تضعیف ایمان و اعتماد مشتریان بالقوه شما به تجارت شما می شود.

فدکس و آمازون نمونه هایی از لوگوهایی هستند که به خوبی از نمادها استفاده می کنند.

فلش در لوگوی FedEx ظریف است و از فضای منفی ایجاد شده است – این یک شگفتی است.

آرم آمازون دارای یک فلش است که وظیفه سه گانه را نشان می دهد که نشان دهنده یک بسته در حال تحویل، طیف محصولات آنها (از “A” تا “Z”) و لبخند حاصل از گیرنده است.

اشکال ارگانیک

اشکال نامنظم و ارگانیک به روی خلاقیت شما باز است.اشکال ارگانیک شامل اشکال اقلام ارگانیک واقعی موجود در طبیعت (سنگ، برگ، پوست درخت، آمیب، امواج آب و غیره) است. این دسته همچنین هر شکل غیر نمادین

نامنظمی را در بر می گیرد، حتی اگر از طبیعت الهام گرفته نشده باشد.

پروفسور ساندی مولتون، Ph.D. توضیح می دهد :

اشکال ارگانیک به این دلیل تعریف می شوند که توسط الگوها یا ابعاد دقیق در زوایای، منحنی ها یا طول خطوطشان تنظیم نمی شوند. در واقع، آنها دقیقاً مانند اشکالی هستند که در طبیعت با آن همه تصادفی و آزادی که ممکن است در یک صخره، شاخه درخت یا برگ جویده شده توسط یک حشره ببینید، می‌یابیم.

هنگام استفاده از اشکال ارگانیک، این دستورالعمل ها را در نظر داشته باشید:

  1. اشکال طبیعی مانند برگ‌ها، علف‌ها، نمایش‌های آب و درختان تأثیر آرام‌بخشی بر بیننده دارند. به همین دلیل است که آنها تمایل دارند در لوگوهای اسپا و مشاغل پزشکی جامع ظاهر شوند.
  2. اشکال با زوایای ناهموار ممکن است احساس اضطراب را برای بینندگان شما ایجاد کند، در حالی که اشکال با منحنی های نرم باعث می شود آنها احساس آرامش بیشتری داشته باشند.
  3. اشکالی که به هیچ چیز قابل تشخیصی شباهت ندارند برای تفسیر بیننده باز هستند. این به این معنی است که برای انتقال پیامی خاص از طریق دیگر عناصر طراحی و انتخاب های برند، باید سخت تر کار کنید.

هنگام طراحی لوگو، به این توجه داشته باشید که چه اشکالی بهترین نشان دهنده برند است. آیا این نام تجاری یک مربع قابل اعتماد و دقیق است یا یک لکه جوهر آلی حواس پرت؟

روانشناسی خطوط در طراحی لوگو

خطوط در همه جا ظاهر می شوند.

و ما معمولاً زیاد به آنها فکر نمی کنیم.

خطوط فضا را تقسیم می کنند. آنها تعاریف و اشکال را ایجاد می کنند. جهت ارتباط برقرار می کنند. خطوط به ما می گویند کجا بایستیم و کجا رانندگی کنیم.

اما، فراتر از عملکرد عملی خود، می توانند از نظر زیبایی شناختی نیز ارتباط زیادی برقرار کنند.

ArtyFactory، یک منبع آموزش آنلاین رایگان برای هنرمندان تجسمی، به اشتراک می گذارد :

خط پایه و اساس تمام نقاشی هاست. این اولین و همه کاره ترین عناصر بصری هنر است. خط در یک اثر هنری می تواند به طرق مختلف مورد استفاده قرار گیرد. می توان از آن برای پیشنهاد شکل، الگو، فرم، ساختار، رشد، عمق، فاصله، ریتم، حرکت و طیف وسیعی از احساسات استفاده کرد.

آرم های خط هندسی در حال حاضر محبوب و در میان گرایش های طراحی لوگو امسال هستند.

بیایید ببینیم خطوط چگونه می توانند تأثیر روانی بر طراحی لوگو داشته باشند.یک بررسی رایگان برند می خواهید؟

قهرمان گرید کننده هویت برند

به ۵ سوال کوتاه پاسخ دهید و ما یک گزارش سفارشی با بینش های عملی و اقدامات خاصی که می توانید برای ایجاد یک برند قوی تر انجام دهید، ارسال خواهیم کرد.آدرس ایمیل

خطوط نازک در مقابل خطوط ضخیم

خطوط نازک ظریف هستند و ممکن است شکننده به نظر برسند. آنها با ظرافت و زنانگی ارتباط برقرار می کنند. آنها همچنین می توانند دلالت بر ضعف، ضعف یا انعطاف پذیری داشته باشند.

به طور متناوب، خطوط ضخیم نشان دهنده استحکام و استحکام هستند. آنها به طور سنتی بیشتر مردانه به نظر می رسند تا خطوط نازک. خطوط ضخیم و پررنگ برای جلب تمرکز و ایجاد تاکید در جایی که ظاهر می شوند استفاده می شود.

خطوط مستقیم در مقابل خطوط منحنی

خطوط مستقیم دلالت بر نظم، ساختار و قابلیت پیش بینی دارد. آنها همچنین ممکن است به عنوان سفت و سخت یا خشن درک شوند. خطوط مستقیم بهترین گزینه برای خط کشیدن زیر متن هستند تا توجه بیننده را جلب کنند و در عین حال به متن اجازه دهند ستاره باشد.

از طرف دیگر خطوط منحنی انرژی و پویایی بیشتری را ارائه می دهند. خطوط منحنی به وضوح قابل انعطاف هستند و می توانند چابکی و واکنش پذیری را با هم ارتباط برقرار کنند. اگر به دنبال انتقال ظرافت و روانی هستید، خطوط منحنی یک انتخاب عالی هستند.

هرچه منحنی قوی تر باشد، انرژی ارتباطی خط بالاتر خواهد بود. منحنی‌های نرم‌تر آرامش‌بخش‌تر هستند.

خطوط افقی در مقابل خطوط عمودی در مقابل خطوط مورب

موقعیت خط شما در فضا بر تأثیر روانی که خط ایجاد می کند تأثیر می گذارد.

خطوط افقی موازی با افق هستند. در نتیجه، آنها دارای کمترین انرژی بصری در بین تمام موقعیت های خط هستند.

برخلاف خطوط عمودی یا مورب،گرانش قبلاً بر آنها اثر گذاشته است و جایی برای سقوط آنها وجود ندارد. این بدان معنی است که افقی آرام ترین و پایدارترین موقعیت خط است. آنها احساس راحتی و امنیت می کنند.

خطوط افقی به تأکید بر عرض کمک می کنند،

می توانند برای نشان دادن زمین یا زمین یا برای نشان دادن حرکت جانبی استفاده شوند.

خطوط عمودی عمود بر افق قرار دارند. به نظر می رسد که آنها مستقیماً از زمین بالا می آیند و آنها را با انرژی بصری بالقوه پر می کنند تا واژگون یا سقوط کنند.

خطوط عمودی چشم را به سمت بالا می کشند. به این ترتیب، آنها اغلب در شمایل نگاری مذهبی برای جلب تمرکز به سمت بالا به آسمان استفاده می شوند.

خطوط عمودی ضخیم‌تر نسبت به خطوط عمودی نازک، که شکننده‌تر و ناپایدارتر به نظر می‌رسند، پایداری بیشتری دارند (و آرامش‌بخش‌تر هستند).

از عمودی بودن نیز می توان برای انتقال وقار یا قابل اعتماد بودن استفاده کرد.

خطوط مورب را می توان در هر نقطه بین افقی و عمودی قرار داد. این باعث می شود که آنها بسیار رسا و کمترین ثبات را در بین تمام موقعیت های خط داشته باشند.

هرچه بالای خط بالاتر باشد، فاصله خط می تواند بیشتر سقوط کند. این به انرژی بصری بالقوه بیشتری ترجمه می شود. هر چه زاویه ای که از افق ایجاد می کنید، تنش بیشتری را در بیننده ایجاد کنید.

خطوط مورب حرکت و عمل را نشان می دهد. آنها بیشتر از خطوط عمودی یا افقی معمولی و بازیگوش هستند زیرا در هر حالت استراحت در برابر کبوتر شدن مقاومت می کنند.

خطوط صاف در مقابل خطوط ناهموار در مقابل خطوط نامنظم

خطوط صاف تمیز، آرام بخش و آرامش بخش هستند.

بسته به زمینه آنها، می توانند اطمینان، روان بودن یا سهولت را منتقل کنند.

خطوط ناهموار و زیگ زاگ پر از کشش هستند. این خطوط پویا به سرعت تغییر جهت می دهند، حرکت نامنظم و بی نظمی را با هم ارتباط برقرار می کنند. آنها می توانند هیجان یا اضطراب، سردرگمی یا خطر را نشان دهند.

خطوط نامنظم،که نه کاملاً صاف و نه دندانه دار هستند، با دست کشیده و طبیعی به نظر می رسند.

 آنها غیر معمول به نظر می رسند و می توانند با قرار دادن وزن اضافی در مکان هایی که می خواهید تمرکز کنید، تأکید و تمرکز کنند.

خطوط نامنظم می توانند بازیگوشی، اعتماد به نفس، ترسو یا تردید را بر اساس نحوه ترسیم آنها نشان دهند.

خطوط ابزارهای بیانگر فوق العاده ای هستند که پتانسیل بالایی برای تجسم احساسات دارند. شما می توانید بسیاری از عواملی که در بالا توضیح داده شد را برای ایجاد خطوط با فردیت عالی ترکیب کنید.

هنگام طراحی لوگو، سبک خطی را انتخاب کنید که به بهترین وجه از برندی که لوگو نشان می دهد پشتیبانی می کند.

روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو

رنگ حیاتی ترین محرک احساسی را در کارنامه طراحی لوگوی شما دارد.

رنگ ها به شدت با احساسات در روان انسان پیوند دارند.

همانطور که در یک برند تجاری کوچک توضیح دادیم : رنگ در مورد کسب و کار شما چه می گوید :

در حالی که درک ما از رنگ ها و معنای آنها ذهنی است، برخی از ویژگی های اساسی وجود دارد که می توانیم به طور کلی از آنها استفاده کنیم. در اینجا به برخی از این ویژگی ها اشاره می کنیم:

قرمز . اغلب هیجان انگیز، جلب توجه، گرم و مرتبط با عشق، خشم، زندگی و راحتی در نظر گرفته می شود.

زرد . پرماجرا دیده می شود، شادی، اشتیاق، جوانی و سفر را برمی انگیزد.

سبز . البته، این رنگ به پول مرتبط است، اما به دلیل ارتباطش با تعادل، سلامت، پایداری و دانش نیز شناخته شده است.

آبی . رنگ صداقت، کیفیت بالا، شایستگی، اعتماد، قابلیت اطمینان و صداقت.

صورتی . این رنگ عشق، شفقت، عاشقانه، ملایمت و پیچیدگی را تداعی می کند.

بنفش . خلاقیت، سلطنت، رمز و راز، احترام و بازیگوشی اغلب به رنگ بنفش (و بنفش) مرتبط است.

قهوه ای . قهوه ای رنگ فضای باز است و می تواند دوستانه، ارگانیک، طبیعی، دوستانه و ناهموار دیده شود.

مشکی . این رنگ تماماً در مورد پیچیدگی، هوش، جدیت و هزینه است.

سفید . نقطه مقابل سیاه به دلیل نظم، معصومیت، خلوص، تمیزی، بی طرفی و فضای آن شناخته شده است.

خاکستری . هنگامی که نیاز دارید بی زمانی، بی طرفی، ظرافت، زمان یا عملی بودن را به اشتراک بگذارید، ممکن است بخواهید از رنگ خاکستری استفاده کنید.

فرهنگ و زمینه نیز می تواند بر نحوه تفسیر یک رنگ تأثیر بگذارد. بنابراین، دقت لازم را انجام دهید و در مورد مخاطبان خود تحقیق کنید تا بتوانید بر اساس پیشینه خاص آنها بهترین انتخاب را داشته باشید.

همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که نحوه ترکیب رنگ های خود در یک طرح واحد نیز پیامدهای روانی برای بینندگان شما دارد. برای مثال:

  • انبوهی از رنگ های روشن جوان، کودکانه یا پر انرژی به نظر می رسند.
  • سیاه و سفید یک ترکیب کلاسیک ظریف است که حاکی از بلوغ و پیچیدگی است.
  • طرح‌های تک رنگ به شما امکان می‌دهند رنگ‌های زنده‌تری را در آغوش بگیرید و در عین حال احساس نرم‌تر و یکپارچه‌تری را حفظ کنید.
  • ترکیب رنگ‌های خنثی با رنگ برجسته به شما این امکان را می‌دهد که از تأثیر احساسی یک رنگ تند و روشن بدون پیامدهای کودکانه استفاده کنید.

رنگ های خود را عاقلانه انتخاب کنید تا احساسات مناسب برند را برانگیزد. انتخاب رنگ شما باید همیشه شخصیت برند را تجسم کند.

روانشناسی ترکیب در طراحی لوگو

شکل ها، خطوط و رنگ ها بلوک های سازنده یک طراحی عالی لوگو هستند.

فراموش نکنید که نحوه ترکیب آن عناصر همچنین بر نحوه درک لوگو و پیام آن تأثیر می گذارد.

در اینجا چند نکته مهم وجود دارد که باید هنگام طراحی لوگو به آنها فکر کنید:

  • اندازه نشان دهنده اهمیت است. هرچه یک شی بزرگتر باشد، فوکوس بیشتری می گیرد و بحرانی تر به نظر می رسد.
  • مخاطبان غربی از چپ به راست می خوانند. بنابراین، چیزهایی که در سمت چپ لوگو ظاهر می شوند ابتدا مشاهده می شوند و به عنوان مهمترین آنها درک می شوند.
  • اقلامی با فاصله کم که با فضای منفی احاطه شده اند، نسبت به اقلامی که فاصله آنها نزدیک است، آرام تر به نظر می رسند. اگر می خواهید بر فضای منفی تأکید کنید، مراقب باشید که بیش از حد آن را ترک نکنید، در غیر این صورت ممکن است لوگو فاقد انسجام باشد.
  • قرارگیری پراکنده یا نامنظم نشان دهنده بازیگوشی، هرج و مرج یا شورش است، در حالی که ترتیبات منظم و متقارن بیانگر رسمی بودن، ثبات و انطباق است.
  • لایه بندی اقلام با هم روابط بصری ایجاد می کند، بنابراین به نحوه ترکیب اشکال و خطوط توجه داشته باشید.

ترکیب خطوط، رنگ ها و اشکال برای ایجاد یک لوگو تنها با تخیل و خلاقیت شما محدود می شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، راهنمای صاحبان کسب و کار برای ایجاد یک لوگوی منحصر به فرد را بخوانید.

برای ثبت سفارش لوگو شرکتی اینجا کلیک کنید!

اشتراک گذاری:

مقاله های بیشتر...

بهترین اسم های ایرانی برند

نکات مهم درباره ثبت لوگو

ثبت لوگو و ثبت برند به دغدغه ای بزرگ برای صاحبان کسب و کار ها تبدیل شده است؛ زیرا لازم است تا برای جلوگیری از

طراحی لوگو شرکت واک دنیای دیجیتال

۵ ویژگی نام های تجاری قوی

ویژگی مهم نام های تجاری نام برند یکی از اساسی ترین عناصر هویت برند است که به ایجاد و حفظ حضور منحصر به فرد در

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x