تاثیر لوگو بر ناخودآگاه

تاثیر لوگو برناخودآگاه

همانطور که در تمام مکاتب روانشناسی به آن اشاره شده است تمام تصمیمها و رفتارها بر اساس ذهن ناهوشیار یا ناخودآگاه که حدود ۹۵% از کل یک انسان را تشکیل می دهد می باشد. ناخودآکاه بر اساس دریافتهای از کودکی تا کنون میتواند تمام رفتارها و تصمیمات انسان را مدیریت کند .

در این مقاله میخواهم تاثیر لوگو بر ناخودآگاه را بررسی کنیم.

چنانکه ما بعد از مدتی حروف و کلمات را نمیخوانیم بلکه با دیدن شکل کلمه آن را تشخیص می دهیم . با مثلا هنگام رانندگی بدون اینکه به رانندگی فکر کنیم این کار را انجام می دهیم و در حین رانندگی صحبت می کنیم یا موزیک می شنویم
لوگو در اولین صدم ثانیه باید حس یا پیام را با توجه به شکل و تناسبات به دست آمده منتقل کند. حس اعتماد ، قدرت، لوکس بودن و یا هر حس مورد نظر را به راحتی باید به مخاطب منتقل کند.
لوگو اصولی این ویژگی را دارد که تمام حس مورد نظر را منتقل کند. ذهن ناخودآگاه تمام مفاهیم را به راحتی و بدون تجزیه و تحلیل دریافت می کند. 

مثلا اگر لوگویی از هم گسیخته یا غیر منسجم باشد حس آشفتگی و بی اعتمادی را منتقل می کند.
لوگویی که ایستایی ندارد نمی تواند نشانه ی یک شرکت قوی و معتبر باشد.
تمام هماهنگی ها و تناسبات در طراحی لوگو که در وهله ی اول حس زیبایی شناسی انسان را تحریک میکند و موجب ارتباط عمیق تر می شود میتواند در ذهن برای همیشه ماندگار شود.

 

تاثیر لوگو بر ناخودآگاه

لوگوهای برندهای معروف 

گاهی شکل لوگو در برندهای معروف دنیا آنچنان که باید دارای تناسب یا وزن نمی باشد اما دلیل معروفیت آنها به واسطه ی شناخته شدن نام برند یا محصول است . اینجا معروفیت و به اصطلاح جا افتادن یا شناخته شدن لوگو ویژگی  اصلی آن است . مردم این شکل را به آن برند می شناسند. و هرگونه تغییر یا اصلاح در این لوگو باعث خسارت به برند می شود. 
اما برای شروع کار برند یا شرکت بهتر و شایسته تر است که از ابتدا لوگو حرفه ای داشته باشیم تا ازحس زیبایی شناسی فطری مخاطبین برای شناساندن و ماندگارتر کردن برند خود استفاده کنیم.

تصور غلطی وجود دارد که با توجیه اینکه نمی خواهند در شروع کار کمال گرا باشند یا هزینه اضافی کنند به سمت لوگوهای ارزان و غیر حرفه ای می روند. 
واقعیت این است که رشد کسب و کار تکاملی اتفاق می افتد اما شخصیت آن را از ابتدا باید محکم ساخت.

تاثیرلوگو بر ناخودآگاه

تبلیغات با استفاده از نفود در ناخودآگاه

آنقدر لوگو های برندهای معروف تکرار شده اند که حتی اگر این اشکال را در جاهای دیگر یا اشیادیگر ببینید ناخودآگه یاد آن برند یا محصول می افتید. طبیعی است که تاثیر این چنینی لوگو در یک محصول یا برند مستلزم زمان و شیوه های متفاوت تبلیغات است . اما مهمترین شیوه ای که برندهای معروف برای تبلیغ خود استفاده می کنند همین استفاده از تاثیر بر ناخوداگاه است. 
مثلا در فیلمی که دیدن آن برای شما لذت بخش است از محصولات بنز استفاده می شود یا جاهایی که شاید شما در نگاه اول متوجه آن نباشید در گوشه ای از تصویر از آرم مثلا نایک یا هر برندی استفاده شده است و شما را ناخودآگاه متمایل آن می کند.

مثلا تکرار یک اسم یا محصول باعث می شود که شما باور کنید که غیر از آن برند هیچ برند دیگری آن محصول را تولید نمی کند. 

برای مثال می شود به شامپو صدر صحت اشاره کرد. برای امتحان با دوستی به فروشگاهی بروید و از دوست یا همراهتان بخواهید از قفسه شامپو صدر را بیاورد اولین برندی که به نظرش می رسد شامپو صد صحت است. بخاطر تکرار متوالی و زمان زیادی که این برند این محصول را به انجا مختلف تبلیغ کرده است.

لوگو غیر اصولی ضدتبلیغ است

تاثیر لوگو برناخودآگاه و دریافت فطری پیام آن بسیار مهم است و می تواند تاثیر عمیقی بر ذهن مخاطبان و نهایتا مشتریان بگذارد.
شکلهای ناموزون و نامتناسب و فاقد ارزش هنری و پیام مورد نظر تاثیربرعکس و ضدتبلیغ دارد. از این جهت کسی که فتوشاپ یا ایلستریتور کار است نمی تواند طراح لوگو باشد. طراحی لوگو که بتواند نهایتا حس مورد نظر را منتقل کند و حرفه ای و اصیل باشد مستلزم داشتن دانش و تجربه و تکرار است
موضوع دیگر در طراحی لوگو همه جانبه بودن آن است. مثلا لوگو باید زیبایی خود را در تابلو ، در سربرگ، پاکت و فضای مجازی حفظ کند.

پیشنهاد میکنم کانال یوتیوب من را دنبال کنید و تجربیات من را به صورت ویدئویی ببینید!

مقاله های بیشتر...

اشتراک گذاری:

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x