۱۱اصل طراحی گرافیک

11اصل طراحی

۱۱ اصل طراحی (و نحوه استفاده از آنها)

در این مقاله ۱۱ اصل مهم طراحی و نحوه استفاده از این اصول را بررسی می کنیم .

بحث های زیادی در مورد اینکه اصول طراحی دقیقا چند مورد است وجود دارد. برخی از طراحان می گویند ۷، برخی دیگر ۱۲، و برخی دیگر اعداد مختلف. اما وقتی صحبت از اصول طراحی می شود، اعداد چیز مهمی نیستند.

اصول طراحی به طراحان مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را برای طراحی ترکیب‌بندی‌های جذاب بصری می‌دهد که تجربیات فوق‌العاده‌ای برای کاربر ایجاد می‌کند.

با پیروی از اصول اولیه طراحی مانند سلسله مراتب، تعادل، وحدت و تنوع، می توانید محصولات دیجیتال و طرح های گرافیکی ایجاد کنید که مردم دوست دارند از آنها استفاده کنند.

۱٫ سلسله مراتب

سلسله مراتب بصری بخش مهمی از طراحی خوب است. در صفحه ای که طراحی می کنید نباید همه چیز یکسان به نظظر برسد باید از نشانه های بصری استفاده کنید تا به مردم بگویید اول، دوم، سوم و غیره به چه چیزهایی توجه کنند.

سلسله مراتب بصری را از طریق مواردی مانند مقیاس (اندازه نسبی عناصر) و رنگ ایجاد کنید. سلسله مراتب تایپوگرافی را می توان با استفاده از حروف، اندازه ها و وزن فونت های مختلف ایجاد کرد.

نکته این است که مطمئن شوید مهمترین عنصر در صفحه در بین بقیه برجسته است ,و کلا هدف از طراحی پرداختن به همان موضوع مهم است.

اصول طراحی گرافیک

۲٫ تعادل

تعادل در یک ترکیب را می توان به چند روش مختلف به دست آورد. تعادل متقارن ساده ترین است. این زمانی به دست می آید که عناصر در دو طرف یک محور عمودی مرکزی اساساً یکسان باشند. به عنوان مثال، دو بلوک متنی در دو طرف صفحه تعادل متقارن ایجاد می کنند، حتی اگر محتوای آن بلوک ها یکسان نباشد.

تعادل نامتقارن زمانی حاصل می شود که عناصر دو طرف یک محور مرکزی یکسان نباشند. به عنوان مثال، ممکن است یک تصویر بزرگ در یک طرف داشته باشید که با متن برجسته در طرف دیگر متعادل شده است. همچنین زمانی می توان به آن دست یافت که محور عمودی که دو عنصر را تقسیم می کند مستقیماً در مرکز صفحه قرار نگیرد. در این صورت، عنصر باریک‌تر باید وزن بصری «سنگین‌تری» نسبت به عنصر پهن‌تر داشته باشد تا ظاهری متعادل داشته باشد.۱۱اصل طراحی گرافیک

از هر نوع تکنیک تعادلی که استفاده کنید، نتیجه باید درست باشد. باید به بیننده حس هماهنگی بدهد و باعث ناراحتی او نشود.

اصول طراحی

۳٫ هم ترازی

تراز به نحوه ردیف شدن متن یا عناصر گرافیکی در یک صفحه اشاره دارد. این می تواند به تراز آنها در رابطه با کل ترکیب (چپ، مرکز یا راست چین) و همچنین تراز آنها با یکدیگر اشاره داشته باشد.

هنگامی که عناصر به درستی در یک راستا قرار نگیرند، به خصوص در رابطه با یکدیگر، یک حس آشفتگی به ترکیب اضافه می کند. اتفاقی و نامرتب به نظر می رسد.

وقتی صحبت از این اصل طراحی می شود، مطمئن شوید که عناصر را به درستی در ارتباط با یکدیگر قرار دهید و با همسویی عناصر مختلف مانند همیشه در مرکز تیترها هماهنگ باشید.

اصول طراحی گرافیک

۴٫ تاکید

تاکید بخشی از طراحی است که چشم کاربر را به خود جلب می کند – به عبارت دیگر یک نقطه کانونی. در حالت ایده آل، این باید مهمترین بخش طراحی باشد، چه عنوان، یک تصویر یا یک CTA. اما همیشه این اتفاق نمی افتد.

طراحان بی تجربه ممکن است ناخواسته بر قسمت های اشتباه صفحه تاکید کنند و باعث سردرگمی کاربر شود.

حتما روی قسمت هایی که می خواهید کاربرانتان در ابتدا نگاه کنند، تاکید کنید. شما می توانید این کار را از طریق مواردی مانند مقیاس، فضای سفید، رنگ، سایه، الگو یا تکنیک های دیگر انجام دهید.

اصول طراحی گرافیک

۵٫ نسبت

تناسب که به آن مقیاس نیز می گویند، اندازه نسبی اشیاء درون یک طرح است. عناصری که نسبت به دیگران بزرگتر هستند بیشتر برجسته می شوند و به نظر می رسد اهمیت بیشتری برای کاربران دارند. عناصر کوچکتر اهمیت کمتری دارند.

از تناسب برای ایجاد علاقه بصری با جلب نظر بیننده به عناصر بصری خاص در طراحی های خود استفاده کنید.

فقط به خاطر داشته باشید که تفاوت بیش از حد در مقیاس آیتم ها می تواند باعث شود که کوچکترین آیتم ها به طور کامل گم شوند یا بزرگ ترین ها به شکلی خنده دار بزرگ به نظر برسند.

اصول طراحی گرافیک

۶٫ حرکت

حرکت به نحوه حرکت چشم کاربر در ترکیب شما اشاره دارد. طرح‌های پویا حرکات چشم را تشویق می‌کنند، در حالی که طرح‌های استاتیک کمتر حرکت چشم را تشویق می‌کنند. بهترین طراحان تا حدی می توانند با قرار دادن آنها در مسیر طبیعی ترین الگوهای حرکت چشم، کنترل کنند که کاربران بر روی کدام عناصر تمرکز می کنند.

مهم است که با رایج ترین الگوهای حرکت چشم، الگوهای F و Z و الگوی کیک لایه ای آشنا شوید. الگوهای F و Z در صفحات سنگین تصویر رایج تر هستند، در حالی که الگوی کیک لایه ای با تعداد زیادی متن با عنوان و عنوان فرعی تسهیل می شود.

اصول طراحی

۷٫ فضای منفی

فضای منفی در یک طرح که فضای سفید نیز نامیده می شود، فضایی است که هیچ عنصر طراحی (به جز احتمالاً رنگ پس زمینه یا الگوی ظریف یا بافت) ندارد.

به عنوان یک اصل طراحی، فضای منفی ضروری است زیرا به عناصر موجود در اتاق ترکیب شما اجازه تنفس می دهد. بدون فضای سفید، صفحات به هم ریخته به نظر می رسند و به سختی می توان پیمایش کرد.

مطمئن شوید که در صفحات خود فضایی در اطراف عناصر، به خصوص مهمترین آنها، خالی کنید. این فضای سفید باعث برجسته شدن بیشتر آنها می شود و تجربه کاربری بهتری را تسهیل می کند.

 

اصول طراحی

۸٫ کنتراست

کنتراست را می توان از طریق رنگ، شکل، اندازه یا خواص مشابه عناصر به دست آورد و به تفاوت بین آنها اشاره دارد. تضاد رنگ اغلب اولین چیزی است که مردم به آن فکر می کنند، اما تفاوت در اندازه عناصر، شکل آنها یا برخی ویژگی های دیگر نیز تضاد ایجاد می کند.

کنتراست دو عملکرد بسیار مهم را انجام می دهد. اول، به شما امکان می دهد عناصر را از یکدیگر متمایز کنید. فقدان کامل کنتراست منجر به طرحی می‌شود که صرفاً یک رنگ پس‌زمینه بدون عناصر قابل مشاهده دیگر باشد – نه دقیقاً یک طرح کاربردی. طراحی که در آن شما می توانید عناصر مختلف را به طور خودکار مشاهده کنید، دارای سطحی از کنتراست است.

دومین عملکرد مهم کنتراست قابلیت دسترسی است. تضاد کافی بین عناصر، به ویژه متن و پس‌زمینه آن، برای ایجاد یک طرح در دسترس حیاتی است. افراد مبتلا به اختلالات بینایی ممکن است در خواندن متن روی صفحه‌ای که خیلی کوچک است یا کنتراست رنگ کافی ندارد، دچار مشکل شوند. ابزارهای دسترس‌پذیری برای بررسی اینکه طرح‌های شما کنتراست رنگی کافی برای اهداف دسترسی دارند وجود دارد.

۹٫ تکرار

تکرار به استفاده از عناصر یکسان یا مشابه در سراسر طراحی شما، چه در الگوهای منظم یا نامنظم اشاره دارد. برای تقویت برخی از عناصر و همچنین ایجاد حس وحدت و تداوم در طراحی شما استفاده می شود. از تکرار می توان برای ایجاد ریتم استفاده کرد که به حرکت کاربران در طرح های شما کمک می کند.

از تکرار به روش‌های ساده استفاده کنید – مانند استفاده از نمادهای یکسان در سرتاسر، در الگوهای پس‌زمینه، یا از طریق مواردی مانند استایل دادن به همه عکس‌هایتان به یک روش. این تکرار می تواند به صورت پترن هم باشد. که در جای خود تعاریف و فرم های مختلفی دارد.

برای ایجاد حرکت، تکرار، به خصوص تکرار نامنظم را آزمایش کنید، اما مراقب باشید که تکرار منظم بیش از حد می تواند اثر معکوس داشته باشد و طراحی شما را ثابت کند.

اصول طراحی

۱۰٫ تنوع

تنوع چاشنی زندگی است، درست است؟ در مورد طراحی هم همینطور. در حالی که تکرار حس هماهنگی را به طراحی شما می بخشد، تنوع آن را جذاب نگه می دارد و از خسته شدن کاربران جلوگیری می کند.

با افزودن عناصر منحصر به فرد یا غیرمنتظره به طرح های خود تنوع ایجاد کنید. تنوع را می توان برای جلب توجه کاربر به عناصر یا مناطق خاصی از طراحی استفاده کرد و آنها را برجسته کرد.

اصول طراحی

۱۱٫ وحدت

یونیتی هم از نظر بصری و هم از نظر مفهومی، طراحی و حس هماهنگی را به شما می دهد. یونیتی مهم است زیرا باعث می‌شود کاربران هنگام حرکت در طراحی شما احساس راحتی کنند. به نظر می رسد که همه چیز در جای مناسب خود قرار دارد و هیچ عنصر متزلزلی وجود ندارد که به صورت منفی برجسته شود.

وحدت را می توان به روش های مختلفی ایجاد کرد. روش های اولیه از طریق:

مجاورت – عناصر نزدیک به یکدیگر به نظر یک گروه واحد هستند
تراز – عناصری که با یکدیگر تراز شده اند به نظر مرتبط هستند
تکرار – عناصری که تکرار می شوند نیز حس وحدت ایجاد می کنند، به خصوص اگر این تکرار در یک الگوی منظم انجام شود.

اصول طراحی لوگو

نحوه به کارگیری اصول طراحی

یادگیری و پیروی از اصول طراحی ثابت در طراحی گرافیک به شما این امکان را می دهد که طرح های منسجم تری ایجاد کنید که کاربران را به وجد می آورد و تجربیات کاربری استثنایی را ارائه می دهد.

نادیده گرفتن این اصول طراحی باید با احتیاط انجام شود، و تنها پس از اینکه درک کاملی از آنها و اهداف آنها داشته باشید.

اشتراک گذاری:

مقاله های بیشتر...

بهترین اسم های ایرانی برند

نکات مهم درباره ثبت لوگو

ثبت لوگو و ثبت برند به دغدغه ای بزرگ برای صاحبان کسب و کار ها تبدیل شده است؛ زیرا لازم است تا برای جلوگیری از

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x