رونمایی از لوگو جدید نوکیا
نوکیا در آستانه کنگره جهانی موبایل بارسلون اعلام کرد که میخواهد برای اولین بار در حدود ۶۰ سال اخیر هویت برند خود را تغییر دهد و در همین راستا از لوگوی جدیدی هم رونمایی کرد. این تغییرات نویدبخش تغییراتی بزرگ برای رشد این شرکت تولیدکننده تجهیزات مخابراتی در آینده خواهد بود.
بهگزارش رویترز، لوگوی جدید نوکیا از پنج شکل متفاوت تشکیل شده است که کلمه NOKIA را میسازند. دیگر خبری از رنگ آبی برای این واژه نیست و این لوگو بسته به زمینه کاربردی خود میتواند با رنگهای متفاوتی ظاهر شود.
«پکا لوندمارک»، مدیرعامل نوکیا میگوید: «[قبلاً] پیوندی با تلفنهای هوشمند وجود داشت و حالا ما یک شرکت فناوریهای تجاری هستیم.» آقای لوندمارک این سخنان را یک روز مانده به آغاز کنگره جهانی موبایل که فردا در بارسلونا آغاز میشود، بیان کرد.

استراتژی های جدید نوکیا
مدیرعامل جدید نوکیا پس از تصدی این صندلی در سال ۲۰۲۰ استراتژی تازهای را برای این شرکت در نظر گرفت که شامل سه مرحله است: بازنشانی، شتابدهی و توسعه. اکنون بهنظر میرسد که با پشت سر گذاشتن مرحله بازنشانی، نوبت به آغاز مرحله دوم رسیده است.
لوندمارک میگوید: «ما پارسال در تجارت خود رشد بسیار خوب ۲۱ درصدی را تجربه کردیم که در حال حاضر حدود ۸ درصد از فروش ما یا تقریباً ۲ میلیارد یورو را شامل میشود. میخواهیم این رقم را در سریعترین زمان ممکن دو برابر کنیم.»
نوکیا در نظر دارد که دوباره مسیر رشد کسبوکارهای مختلف خود را بررسی کند و رویکردهای جایگزین از جمله سرمایهگذاری را در نظر داشته باشد. این شرکت میگوید میخواهد فقط در بازارهای فعال باشد که میتواند در آنها پیشگام باشد.

تحلیل لوگو جدید و مقایسه با لوگو قدیمی
منقطع کردن حروف و شکلهای زاویه دار در لوگوهای آپدیت شده شرکتهای بزرگ شاید مد یا ترند شده است. مثلا کیا نیز لوگو خود را به همین شکل تغییر داد و چند برند دیگر.
منقطع شدن حروف حس قدرت و اعتماد را منتقل نمی کند. اما اگر همنشینی هماهنگ و موزونی ایجاد شود شاید قابل تحمل تر باشد.
لوگو قدیمی نوکیا که با فونت بولد و درشت بود در عین سادگی یک برند قدرتمند و قوی را تداعی می کرد. اما این لوگو آن قدرت را ندارد.
بهم ریختگی و عدم انسجام در هماهنگی حروف و فرمها شکل بهم ریخته و پریشانی به لوگو داده است.
فلسفه این نوع لوگو شاید اشاره به تکنولوژی یا هوش مصنوعی داشته باشد.
زبان طراحی جدیدی که برندها از آن استفاده می کنند شاید بعدها دلنشین تر شود.