طراحی لوگو یعنی حل یک معما
طراحی لوگو یعنی حل یک معما معمای پیچیده که فقط از یک طراح حاذق و کار بلد و با تجربه انتظار می رود آن را حل کند. این معما چند وجه دارد. ۱٫ زیبایی شناسی ۲٫ ارائه مفهوم یا استراتژِی شرکت یا برند ۳٫سلیقه ی کارفرما ۴٫ شناسایی مخاطبان برند مورد نظر ۵٫بی زمان بودن ۶٫ بین المللی بودن ۷٫ حفظ زیبایی در تمام اقلام تبلیغاتی و…
که در این مقاله می خواهیم هر کدام از این موارد را بررسی کنیم
زیبایی شناسی
زیبایی در طراحی لوگو یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عموامل جذابیت لوگو می باشد. زیبایی محصول تناسب، توازن و تقارن است . تناسب بین حروف ، تناسب بین خطوط و تناسب کل یا اِلِمان با کلیت طرح و مفهوم القا شده به مخاطب است. تناسب بین سفیدی و سیاهی که در خوشنویسی به آن سواد و بیاض می گویند یعنی سفیدی و سیاهی. آنچنان که در برخی لوگوها فضای منفی یا سفید اهمیت بیشتری پیدا می کند. یا مثلا در رعایت تناسب خطوط به نسب کلیت طرح همیشه باید حفظ شود وگرنه طرح زیبایی و جذابیت خود را از دست می دهد.
توازن ، یعنی قدرت و ایستایی طرح. من همیشه به هنرجوها گفته ام اگر طرح را یک حجم تصور کنیم این حجم باید ایستایی داشته باشد یعنی نقطه ی ثقلش حفظ شده باشد . این حالت در شکل طرح القای حس قدرت و قابل اعتماد بودن می کند. طراحی لوگو یعنی حل یک معما وقتی به این جزییات توجه می شود کار طراحی لوگو بسیار سخت به نظر می رسد اما با تکرار و تمرین و عادت دادن ذهن به تناسبات این مهم آسان می شود.
ما ایرانیها عاشق تقارن هستیم یعنی در معماری یا تذهیب اگر توجه کنید مجموعه ای از اشکال متقارن می بینید. یعنی تکرار معکوس یک شکل در طرف دیگر . اما در هنر مدرن غربی این تقارن به چشم نمی خورد. اما از لحاظ ذهنی و روانشناسی بسیار زیباتر و منطقی تر است . در تقارن باید توجه داشته باشید که همیشه به این معنا نیست که دقیقا یک شکل به صورت برعکس استفاده شده باشد گاهی تقارن رعایت وزن در هر دوطرف است . یعنی ایجاد تناسب با توجه به سفیدی و سیاهی در هر دو طرف چنانکه ذهن درگیر ناموزونی نشود.
گاهی فضای سفید ، منفی یا خالی تاثیر بسیار مهمی در طراحی دارد. شما در فضای منفی می توانید بخشی از المان یا مفهوم را اجرا کنید. این فکتور وقتی مهم می شود که تناسبات فضای مثبت را درک کنید.
طراحی لوگو یعنی حل یک معما ی دلنشین که با توجه به همین جزییات نتیجه مطلوب تری حاصل می کند.
ارائه مفهوم یا استراتژی شرکت یا برند
در ادامه ی مبحث طراحی لوگو حل یک معما ست نکته ای که باید به آن توجه شود این است که مفهوم استراتژِی شرکت یا محصول یا برند باید القا شود. در اینصورت باید طراح تعریف را مختصر کند. مثلا شرکتی که چندین محصول تولید می کند را نمی شود تمام محصولات یا نماد آنهارا در لوگو نشان داد. در این صورت به سراغ آن موضوع کلی که شرکت یا برند در آن زمینه فعالیت می کند بروید. مثلا محصولات کشاورزی در مرحله بعد دنبال نماد کشاورزی بگردید. به این شکل طراحی را برای خودتان آسان می کنید و این معما حل می شود. گاهی کارفرما میخواهد منوگرام یا لوگوتایپ با نوشته ی اسم برند خود داشته باشد . خب در این صورت به حروف تکیه کنید اما سعی کنید حس مورد نظر را در طراحی القا کنید.
در کل سلیقه و اطلاعات مشتری بسیار مهم است. انتقاد او را به چشم ایراد گرفتن نبینید. حرفهایش را بشنوید و ایده بگیرید.
سلیقه کارفرما
یکی از چالشی ترین جنبه های معمای طراحی لوگو سلیقه کارفرما می باشد. قبل از هرچیز با کارفرما صحبت و گفتگو کنید . سعی کنید دقیقا سلیقه اش را شناسایی کنید. این حق را به او بدهید که فضای کار را نشناسد اگر با صحبت کردن به نتیجه رسیدید که ذهی سعادت اگر نشد از او بخواهید چند نمونه لوگو از هر کسب و کار را هرجا که دیده و برایش جذاب بوده برایتان بفرستد . با دیدن نمونه هایی که او می فرستد سلیقه اش را به زیبایی شناسایی می کنید.
شناسایی مخاطبان برند مورد نظر
در ادامه بحث طراحی لوگو حل یک معما ست نکته ای که باید به ان توجه بشود شناسایی مخاطبان برند مورد نظر است که در مقاله ای مبسوط تر در این مورد صحبت کرده ایم. این موضوع بسیار مهم است. برای جذب یا خوش آمد مخاطبین بهتر است از کارفرما کمک بخواهید و در باره ی آن برند و کاری که انجام می دهند تحقیق کنید تا بتوانید صریح تر و دقیق تر به نتیجه ی مطلوب برسید.
بی زمان بودن
اگر به سیر تکاملی برندهای معروف از بیست یا سی سال پیش تا کنون توجه کنید می بینید که لوگوها به سمت ساده تر شدن و مختصر تر شدن پیش می روند. در حل معمای طراحی لوگو به این موضوع توجه کنید. یعنی هرچقدر ساده تر و زیباتر بتوانید کار کنید فاکتور بی زمان بودن را بیشتر رعایت کرده اید. با تضمین به کارفرما این اطمینان را بدهید که حداقل تا ده سال دیگر و گسترده تر شدن فعالیت لازم نخواهد بود لوگو دیزاین دوباره یا باز طراحی شود. لازمه بی زمان بودن توجه به سادگی است. هرجقدر بتوانید ساده تر طراحی کنید و به کشف بهتری برسید یقینا با ارزشتر خواهید بود.
بین المللی بودن
چالش طراحی لوگو یعنی حل یک معما اینجا جذاب تر می شود. حس زیبایی شناسی برای همه ی انسانها با هر ملیت و زبانی قابل درک است . چنانکه در طراحی سایتها و آیکونها یا در طراحی اپلیکیشن های موبایل رعایت سادگی و بین المللی بودن باعث کارآمدتر شدن آنها شده است. این ویژگی را در طراحی لوگو در نظر بگیرید. مخصوصا در طراحی برای شرکتهایی که احتمال می دهید در آینده فعالیت بین المللی داشته باشند.
حفظ زیبایی در تمام اقلام تبلیغاتی
لوگو باید در تمام اقلام تبلیغاتی جذاب باشد. اگر در تابلو ، سربرگ یا سوشال مدیا استفاده می شود باید جذابیت خود را حفظ کند. اگر در طراحی لوگو توازن ، تناسب و تقارن را رعایت کرده باشید قطعا حل این چالش راحت تر می شود. برای حل این چالش می توانید از موکاپ استفاده کنید و کار خود را قبل از ارائه در حالتهای مختلف بررسی کنید.
حال با این خواندن این مقاله متوجه شدید که طراحی لوگو یعنی حل یک معما . معمایی سخت و شیرین . من همیشه عاشق این چالش بوده و هستم . اما با تکرار و تمرین مهارت حل این چالش را پیدا می کنیدو فقط کافیست توجه بیشتری داشته باشد.
تجربیات ارزنده ی شما در هنرهای دیگر مثل شعر یا موسیقی یا هنرهای تجسمی می تواند کمک مهمی به خلاقیت شما کند.
پیشنهاد میکنم کانال یوتوب من را دنبال کنید و تجربیات من را بصورت ویدئویی ببینید.