سلیقه طراح ، سلیقه کارفرما یا سلیقه مخاطب

سلیقه طراح

سلیقه طراح ، سلیقه کارفرما یا سلیقه ی مخاطب؟

موضوع مهمی که در طراحی لوگو باید مورد توجه قرار بگیردتوجه به سلیقه ی مخاطب می باشد. گاهی کارفرما سعی دارد سلیقه ی خود را در طراحی لوگو اعمال کند و این موضوع گاهی به نتیجه مطلوب نمی رسد . از این رو که ممکن است هماهنگی و منسجم بودن لوگو که توسط طراح به آن توجه شده است را بهم بریزد.
لوگو باید معرف و شناسه ی کسب و کار یا برند باشد و لازم است که طراح تسلط کافی به همه ی جوانب کار داشته باشد و حسی را که باید به مخاطب القا کند را بتواند به زیبایی اجرا کند. 
از این رو طراحی لوگو کار بسیار تخصصی و مستلزم داشتن دانش است. 
گاهی حتی سلیقه طراح نیز مد نظر قرار نمی گیرد. طراح باید تمام جوانب کار را بسنجد، اطلاعات کافی از کسب و کار پیدا کند و تناسبات مربوط به شکل را با توجه به سلیقه ی مخاطب کشف و اجرا کند. 


سلیقه مخاطب

برای شناخت سلیقه ی مخاطب و ارتباط برقرار کردن از طریق لوگو و گرافیک قبل از هرچیز لازم است مخاطب مورد نظر را شناسایی کنیم. یعنی برندی که قرار است طراحی لوگو اش را انجام دهیم چه قشری هستند؟ آقایان ، خانمها ، جوانان ، میانسالان ، ثروتمندان ، یا طبقه ی متوسط و همچنین دسته بندی های دیگر .  مثلا اگر خانمها قرار است مخاطب برند یا کسب و کار مورد نظر باشند بهتر از خطوط خمیده و ظریف و شکل ساده و زنانه استفاده شود. اگر اگر لوگو محصول لوکس مثل عطر ، کیف، طلا و… قرار است طراحی بشود بهتر است از فونتها یا خطوطی استفاده بشود که لوکس بودن را القا کند و موجب جذب کسانی بشود که به این محصولات هزینه می کنند. 
برای جذب مخاطبانی برای محصولات صنعتی که مخاطبانش بیشتر آقایان یا کارگاه ها هستند بهتر برای طراحی لوگو از خطوط خشک و زاویه دار که حس قدرت و استحکام را القا می کند استفاده بشود. و به همین شکل سلیقه طراح در اجرای لوگو مستلزم سناخت سلیقه ی مخاطب می باشد . 

سلیقه طراح

سلیقه کارفرما

یقینا طراح برای ارائه ی طرح قوی و مطلوب برای برند لازم است سلیقه کارفرما را شناسایی کند . طراح برای اجرای طرح مطلوب باید تمام اطلاعات کافی را از کارفرما دریافت کند و از اوکمک بخواهد تا قشر مخاطب محصول را شناسیایی کند. این تعامل موجب رسیدن به یک فهم مشترک برای طراحی متعالی می شود. تعامل بین طراح و کارفرما برای رسیدن به سلیقه ی مشترک برای شناختن سلیقه ی مخاطب باید با بحث و گفتگو و کسب اطلاعات کافی از کارفرما انجام شود. یقینا کارفرما اطلاعات بهتری از مخاطبان مورد نظر خود دارد. 
یکی از جذابیت های کار طراحی لوگو آشنا شدن با کسب و کارهای مختلف و کسب اطلاعات و تجربه های عالی است. و هرچه تعاملات با کارفرماهای مختلف بیشتر می شود تبهر طراح نیز بیشتر می شود. 

سلیقه طراح

سلیقه طراح

آشنا بودن طراح به روانشناسی و مطالعه در این زمینه می تواند کمک شایان توجهی به رسیدن به ایده های خلاقانه می کند. طبیعتا هر طراحی به روانشناسی رنگ و خطوط و زوایا آگاه است اما اگر روانشناسی اجتماعی نیز بداند قطعا به شهود نزدیک تر می شود. شهود نتیجه ی خلاقیت است و خلاقیت محصول تکرار و تجربه است. وقتی تکرار و تجربه با کسب و کارهای متعدد چاشنی دانش طراحی می شود سلیقه طراح از یک سلیقه کلی و جامع است. سلیقه ی شخصی و ذاتی او عمومیت پیدا می کند و به راحتی می تواند سلایق مختلف را شناسایی کند و نتیجتا طراحی های عالی و رضایت بخش ارائه کند . 
متاسفانه در جامعه ما به این موضوع توجه نمی شود و شاهد گرافیک های ضعیف و پیش پا افتاده هستیم.
گرافیک همیشه قرار نیست موجب جذب مشتری یا بیشتر شدن مشتریان شود بلکه گرافیک عالی و صحیح موجب شخصیت عالی برند می شود. همچنان که لباسهای رسمی تعریف دقیق و درستی دارد و همیشه موجب ارزشمندی بیشتر است.

اشتراک گذاری:

مقاله های بیشتر...

طراحی لوگو شرکت واک دنیای دیجیتال

معنی اشکال لوگوو دلیل اهمیت آنها

اشکال لوگو و اهمیت آنها شکل‌های لوگو به کسب و کار شما فراتر از جذابیت زیبایی‌شناختی آن‌ها کمک می‌کنند. تحقیقات روی ارتباطات بصری نشان می‌دهد که

طراحی لوگو موسسه آموزشی ویرگول

روانشناسی پنهان طراحی لوگو

چگونه روانشناسی با نحوه طراحی لوگوی کسب و کار شما مطابقت دارد؟ برای شروع، چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که هر

برای مشاوره رایگان و سفارش لوگو پیغام بگذارید!

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x