لوگوها اغلب اولین چیزی هستند که مشتریان در مورد یک برند متوجه می شوند. می تواند حسی ساده و مدرن را منتقل کند. یا می تواند توجه یک برند به محیط زیست را به رخ بکشد. روانشناسی لوگو هر برندی به یک لوگوی متمایز و موثر نیاز دارد – و شما می توانید با انتخاب یک لوگوی مناسب از همان ابتدا، بسیاری از سردردهای تغییر نام تجاری را نجات دهید.

روانشناسی لوگو یا اینکه چگونه ظاهر یک نشانه بر مشتری تأثیر می گذارد، به عنوان پایه و اساس ساختن یک نماد برند قوی عمل می کند. این اصول راهنمای طراحی لوگو است که شامل ایجاد لوگو با استفاده از بهترین شیوه ها و اصول است.
با انتخاب تاثیرگذارترین شکل، رنگ و فونت، میتوانید نام تجاری خود را برای موفقیت تنظیم کنید.
روانشناسی شکل در طراحی علامت تجاری
مطالعات متعدد نشان می دهد که افراد واکنش های متفاوتی نسبت به اشکال خاص دارند. یک مطالعه نشان داد که مشتریانی که به شایستگی اهمیت می دهند، اشکال زاویه ای را ترجیح می دهند. دیگری نشان می دهد که شکل های گرد احساس شادی را برمی انگیزند. انتخاب یک شکل بر شکل دیگر می تواند نحوه درک مردم از برند شما را تغییر دهد.
تفاوت بین دو مثلث، یکی بالا و دیگری پایین را در نظر بگیرید. رو به بالا نشان دهنده ثبات است. از طرف دیگر، طرف رو به پایین ریسک و نوآوری را طرح می کند. هر کدام به عنوان یک شکل لوگو کار می کند. اما واکنش مطلوب بستگی به آنچه میخواهید کسبوکارتان منتقل کند، دارد.

بهترین اشکال برای لوگوها
شرکت ها از سه نوع شکل لوگو استفاده می کنند: هندسی، ارگانیک و انتزاعی. بسیاری از شرکتها دایرههایی را که یکی از محبوبترین شکلها است، در لوگوی خود نشان میدهند . با این حال، این لزوما آن را به بهترین شکل برای یک لوگو تبدیل نمی کند.
وقتی به گزینهها و ایدههای مختلف نگاه میکنید، کسب و کار خود را در اولویت قرار دهید. به عنوان نقطه شروع سوالات زیر را از خود بپرسید:
- مخاطب هدف من با چه چیزی طنین انداز خواهد شد؟
- شرکت من چه چیزی را نمایندگی می کند؟
- رقبای من از چه نوع لوگوهایی استفاده می کنند؟
هندسی
دایره ها و بیضی ها
دایره ها و بیضی ها به دلیل گرد بودنشان از سایر اشکال هندسی متمایز هستند. آنها احساس تمامیت، حرکت، بی زمانی و امنیت را منتقل می کنند. دایره ها نیز به دلیل نرمی شکل، تداعی های زنانه دارند. شکل می تواند احساسات اجتماع، عشق و هماهنگی را ایجاد کند.
گوگل کروم سه رنگ را با هم ترکیب می کند تا لوگوی دایره ای نمادین خود را تشکیل دهد. با توجه به نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی و دادهها در مورد مرورگرها، شکل لوگوی آنها امنیت و قابلیت اطمینان مورد نیاز در مرورگر را نشان میدهد.

مربع و مستطیل
مربع ها و مستطیل ها با توجه به زوایای ۹۰ درجه خود، ثبات، قابلیت اطمینان و تقارن را نشان می دهند. لبه های تیز شکل به ساخت لوگویی کمک می کند که قابلیت اطمینان و استحکام را نشان دهد.
لوگوی Domino’s Pizza دارای دو مربع است که یک دومینو را تشکیل می دهند. مصرف کنندگان انتظار دارند پیتزاهای زنجیره ای بزرگ به سرعت و به طور مداوم تحویل داده شوند، بنابراین آرم آنها پیام یکپارچگی را منتقل می کند.

مثلثها
وقتی به آرم ها نگاه می کنید، مثلث های بسیار کمی پیدا خواهید کرد. یک لوگوی مثلثی می تواند به برند شما کمک کند تا در دریایی از دایره ها و مربع ها برجسته شود. مصرف کنندگان مثلث ها را با ثبات، خلاقیت و خلاقیت مرتبط می دانند.
Airbnb از یک مثلث رو به بالا با لبههای گرد به عنوان لوگوی خود استفاده میکند و به آنها کمک میکند تا مأموریت خود را برای منحصربهفرد کردن، غوطهور کردن و خلاق کردن سفر با یکدیگر در میان بگذارند.

خطوط عمودی و افقی
خطهای عمودی و افقی با نحوه مشاهده لوگوی شما توسط مشتریان بازی می کنند. خطوط عمودی لوگو را بلندتر و باریک تر نشان می دهد و احساس قدرت، پیشرفت و رهبری را نشان می دهد.

خطوط افقی باعث می شود که یک لوگو عریض تر به نظر برسد.
و در عین حال آرامش، کارایی و جامعه را منتقل می کند.
IBM از یک لوگوی ساده و فونت گرا با شکاف های افقی استفاده می کند. از آنجایی که آیبیام سختافزار و نرمافزاری را میفروشد که به کسبوکارها کمک میکند کارآمدتر شوند، خطوط افقی روی لوگوی آنها مکمل این مأموریت است.

ارگانیک. آلی
برخی از برندها اشکال سنتی را برای اشکال ارگانیک تر مانند درختان، کوه ها یا حیوانات کنار می گذارند. بسته به شکل می توانید معانی مختلفی را منتقل کنید. به عنوان مثال، یک درخت محیط زیست و رشد را پیش بینی می کند، در حالی که یک کوه ماجراجویی و فرصت را منتقل می کند.
جگوار از یک آرم با طراحی مناسب با جگوار جهشی استفاده میکند که به خودروهای قدرتمند آنها مرتبط است. لوگوی آنها احساسات قدرت، انگیزه و ماجراجویی را به ارمغان می آورد.

روانشناسی لوگو
شرکت های دیگر خود را با لوگوهای انتزاعی تر، مانند نقاشی ها یا ترکیبی از اشکال مختلف علامت گذاری می کنند. یک لوگوی انتزاعی می تواند هر چیزی را که شرکت می خواهد بیان کند، اما با برجسته شدن، مدرنیته، اصالت و متمایز بودن را به نمایش می گذارد.
لوگوی نمادین سبز و سفید استارباکس دارای یک پری دریایی دم دوقلو است که اشاره ای به نام الهام گرفته از دریا و شهر مبدا سیاتل آن هاست.

روانشناسی رنگ در طراحی لوگو
تحقیقات روانشناسی رنگ ها نشان می دهد که افراد هنگام مشاهده رنگ ها واکنش های عاطفی و روانی دارند. قرمز احساس گرسنگی را برمی انگیزد، در حالی که آبی فیروزه ای افراد را بیدار نگه می دارد. رنگی که برای لوگوی خود انتخاب می کنید به اندازه طراحی کلی آن اهمیت دارد. می تواند به شما کمک کند برجسته شوید، مشتریان را به شما اعتماد کنند و موارد دیگر.
هر رنگ دارای تداعیات روانی و عاطفی مثبت و منفی متفاوتی است:
آبی: امنیت، قدرت، خرد و اعتماد؛ سردی و بی دوستی
بنفش: خرد، ثروت، و پیچیدگی. انحطاط، بدخلقی و افراط
نارنجی: اعتماد به نفس، خلاقیت، شجاعت و گرما؛ ناامیدی، محرومیت و سستی
قرمز: هیجان، انرژی، قدرت، بی باکی و اشتیاق. خشم، هشدار، خطر، سرپیچی، پرخاشگری و درد
سبز: آرامش، سلامتی، رفاه، امید و طراوت. بی حوصلگی، رکود و بی حوصلگی
زرد: خوشبینی، خلاقیت، برونگرایی، جوانگرایی و گرمی؛ ترس، بی منطقی و اضطراب
سیاه: پیچیدگی، قدرت و ظرافت؛ ظلم و سردی
سفید: خلوص، معصومیت، سادگی و مدرنیته. ساده، خسته کننده و خالی
صورتی: زنانگی، جوانی و تخیل. کودکی و عصیان
میتوانید ببینید که چگونه برخی از بزرگترین برندهای جهان با هر رنگ هماهنگ میشوند. بسیاری از شرکت های فست فود، مانند مک دونالد، وندی، برگر کینگ، و آربی، روی لوگوها و برندهای خود قرمز رنگی می زنند. تعداد زیادی از برندهای مد، از جمله Chanel و Gucci، از مشکی براق استفاده می کنند.
هنگام تصمیم گیری در مورد بهترین رنگ برای لوگوی خود، سوالات زیر را در نظر بگیرید:
- رقبای من از چه چیزی استفاده می کنند؟ آیا می خواهم متمایز شوم یا با هم ترکیب شوم؟
- چه نوع احساساتی را می خواهم که مشتریان با برند من مرتبط کنند؟
- آیا ارتباط مثبت با یک رنگ بیشتر از منفی است؟
روانشناسی قلم در طراحی لوگو
روانشناسی فونت، مشابه روانشناسی شکل و رنگ، حول نحوه واکنش عاطفی و روانی افراد به نوع متن استفاده شده می چرخد. مغز شما به فونت نگاه می کند، آن را به یک احساس یا احساس متصل می کند و سپس آن را با نام تجاری مرتبط می کند.
شما می توانید از بین میلیون ها فونت انتخاب کنید که همه آنها در دسته های مختلف قرار می گیرند، از جمله موارد زیر:
قد کوتاه در مقابل قد بلند: استحکام و امنیت در مقابل ظرافت و تجمل

متراکم در مقابل جادار: تنگی و نزدیکی در مقابل باز بودن و آرامش

حروف کوچک در مقابل حروف بزرگ: همدلی و نوآوری در مقابل قدرت و قدرت
مورب در مقابل مستقیم: حرکت و کارایی در مقابل استحکام و ساختار
نور در مقابل پررنگ: لاغری و زیبایی در مقابل مردانگی و قدرت
گرد در مقابل زاویه ای: راحتی و نرمی در مقابل رسمی و سفتی

ساده در مقابل پیچیده: صراحت و سادگی در مقابل منحصر به فرد بودن و فردیت

Serif در مقابل sans serif: ظرافت و رسمی در مقابل تمیزی و سادگی
بسیاری از کسب و کارها از فونت ها برای انتقال رسالت برند خود استفاده می کنند. سازنده مداد رنگی و ابزارهای هنری، کرایولا، دارای فونت کوتاه و گرد است که نرمی و راحتی را به برند خود برای کودکان میافزاید. نیویورک تایمز دارای یک تایپ جسورانه و خطی است که قدرت و رسمی بودن مورد انتظار از انتشار را نشان می دهد.
انتخاب فونت از فرآیندی مشابه با انتخاب رنگ یا شکل پیروی می کند. از خود سوالاتی بپرسید مانند:
- رقبا از چه فونت هایی استفاده می کنند؟
- آیا مخاطبان من می توانند فونت را به راحتی بخوانند؟
- کدام ارتباط فونت (به عنوان مثال، قدرت، زیبایی، و غیره) بیشتر برای کسب و کار مهم است؟
برای ثبت سفارش لوگو حرفه ای اینجا کلیک کنید!