نکات مهم درباره ثبت لوگو

سفارش طراحی لوگو حرفه‌ای

ثبت لوگو و ثبت برند به دغدغه ای بزرگ برای صاحبان کسب و کار ها تبدیل شده است؛ زیرا لازم است تا برای جلوگیری از سو استفاده از یک برند، در ابتدا لوگو یا علامت تجاری آن برند به ثبت برسد.

برای جلوگیری از سوءاستفاده های رقبا از اعتبار یک کسب و کار، سفارش طراحی لوگو باید انجام شده و سریعاً ثبت شود. به عنوان مثال اگر محصول یا خدماتی که یک شرکت ارائه می کند از کیفیت بالایی برخوردار باشد، به دلیل جلب رضایت مخاطب، آن لوگو در ذهن او باقی خواهد ماند. پس ممکن است رقیب شما سعی کند تا از شبیه و یا حتی خود لوگو یا علامت تجاری محبوب شما استفاده کنند و بازار را به نفع خود در دست بگیرند. به دلیل پیچیدگی های خاصی که مراحل ثبت لوگو و همچنین ثبت برند دارند لازم دیدیم تا در این نوشته، راهنمایی هایی را در این خصوص، خدمتتان ارائه کنیم.
ثبت لوگو یکی از مهم ترین کارهایی است که یک کسب و کار باید انجام دهد. ممکن است بپرسید چرا؟ در جواب شما عزیزان باید گفت که در کشور عزیزمان ایران، ثبت یک لوگو برای افراد کپی کار، یک بازدارنده محسوب می شود و کمک می کند تا هر شخصی، چه حقیقی و چه حقوقی، بتواند از مزایای ثبت لوگو که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد، بهره مند شود. همچنین اگر برندی را به ثبت برسانید و در بازار ارزش و شهرت پیدا کنید، خود برند به تنهایی می تواند یک دارائی ارزشمند به شمار رود.

طراحی لوگو اصیل و حرفه ای
طراحی لوگو اصیل و حرفه ای

تعریف لوگو


همه روزه طرح ها و شکل ها و علامت های مختلفی را مشاهده می کنیم که بر روی دیوارها، اجناس مختلف، سر در املاک تجاری، رستوران ها و سردر مکان های مختلف وجود دارند. به این طرح ها، لوگو یا نشانه و آرم و همچنین نشان تجاری نیز می گویند که با هدف برقراری ارتباط و ایجاد حس اعتماد در مخاطب طراحی شده اند. ممکن است برخی این سؤال را بپرسند که مگر لوگو همان برند نیست؟ در پاسخ به پرسش مطرح شده باید گفت که لازمه شکل گیری یک برند، داشتن نام و لوگوی منحصر به فرد برای آن برند است اما این به آن معنی نیست که لوگو و برند هر دو یک چیز باشند.
لوگو نقشی کلیدی در خلق یک برند را بازی می کند و در واقع مخاطبین یک برند، آن را براساس نام و تصویری که در ذهنشان ساخته شده، می شناسند. پس این تصویر یا نماد که توصیف گر فعالیت های شماست می تواند سکوی پرتابی برای افزایش میزان فروش و پیشرفت در حوزه کسب و کارتان باشد. لوگو احساس کسب و کار شما را نشان می‌دهد و قبل از طراحی گرافیکی سایت و یا بسته‌بندی و مواردی از این دست باید حتماً لوگویی خاص برای برندتان داشته باشید و آن را ثبت کنید. حالا چطور لوگو برند را ثبت می‌کنید؟ در ادامه خواهید خواند.

موکاپ لوگو دیزاین داخلی پیشخوان
موکاپ لوگو دیزاین داخلی پیشخوان

اهمیت ثبت لوگو

خب حالا که اهمیت طراحی لوگو برای ساخت برند را درک کردید نوبت به اهمیت ثبت لوگو می رسد که باید بدانید که لوگوهایی که طراحی می شوند بدون آن که ثبت شوند به عنوان نماد و نشانی برای یک کسب و کار استفاده می شوند ممکن است تکراری بوده و به تبع آن دیگر جذابیتی برای مخاطب نداشته باشند. تصور کنید با استفاده از نشان تجاری و لوگویی خاص، تولید کننده کالا و یا محصولی با کیفیت هستید و یا خدماتی خاص و حرفه ای ارائه می نمایید، به گونه ای که کیفیت و تعهد خدمات و کالاهای ارائه شده و تولید شده از سوی شما زبانزد، محبوب و مشهور است. اگر رقیب شما برندتان را در این حالت به نام خود ثبت کند عملاً بازار را به نفع خود مصادره کرده است. پس باید یاد بگیریم چطور لوگو برند را ثبت کنیم. چه اتفاقی می افتد اگر لوگویی که مخاطبین شما بر روی خدمات یا محصولات شما مشاهده می کنند بفهمند کپی شده از یک برند مطرح می باشد؟ آیا دیگر به آن ها ارزش سابق را خواهند گذاشت؟ به همین دلیل آشنایی با شرایط و ضوابط ثبت برند ضروری است تا از این اتفاقات جلوگیری شود. مشورت با یک متخصص لوگو هم می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

مزایای ثبت لوگو یا آرم تجاری چیست؟

با ثبت لوگوی شرکتی یا مختص کسب و کار خود می توانید آن را در میان مردم محبوب کرده و وجه تمایزی با رقیبانتان ایجاد کنید. در ابتدای این مطلب هم اشاره کردیم که لوگوی طراحی شده اگر به ثبت نرسد ممکن است به سوءاستفاده از آن منجر شود. چون لوگویی که می سازید نمادی از اعتبار کسب و کار شما می باشد و اولین المان برای تثبیت جایگاه شما در بازار رقابتی است پس شدیداً توصیه می شود که اقدام به ثبت آن لوگو فرمایید. در ادامه، چند نمونه از مزایای ثبت یک برند و لوگوی اختصاصی را در جدول زیر مشاهده می کنید:

  • شرکت ها را قادر می سازد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
  • ثبت برند می تواند برای سهامداران نیز ایجاد ارزش افزوده ی سهام کند و باعث افزایش درآمد شرکت شود.ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.
  • برای محصولات و شرکت و خدمات شما ایجاد شهرت و وجه می کند.

پیش نیازهای ثبت لوگو و نشان تجاری

خیلی مهم است که پیش از شروع به کار طراحی و ثبت لوگو خود، پیش نیازهای این زمینه را بدانید. با یک مثال اهمیت این مسئله را به شما نشان می دهیم، شما تجسم کنید که مقدار زیادی هزینه و وقت را پای ثبت لوگو و نشانه مصرف کرده اید که قبلا ثبت شده است یا مشابه بهتری از آن وجود دارد! ما در پارماتیک به شما خواهیم گفت که قبل از ثبت نشان تجاری خود بهتر است چه کارهایی کنید.

  • در مرحله اول حتما با افراد متخصص و کاربلد در زمینه انتخاب و طراحی لوگو و برند مشورت داشته باشید. اتودهای مختلف را چک کنید، رزومه شرکت های مختلف را بررسی کنید، هزینه ها و شرایط ثبت لوگو را بدانید و سپس اقدام به شروع کارهای آن کنید.
  • قبل از ثبت، برند مورد نظر را استعلام کنید: این کار برای این است که قبل از شما برندی به آن نام و آن خصوصیات ثبت نشده باشد. اگر از قبل وجود داشته باشد، تمام حقوق و مالکیت آن برای مالک محفوظ است. این مرحله در عین آنکه بسیار بسیار مرحله مهمی است، آسان نیز هست. شما با یک کلیک و رفتن به صفحه استعلام برند، می توانید برند مورد نظر خود را وارد کرده و از بودن یا نبودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • بعد از اینکه لوگو و برند مورد نظر خود را چک کردید، نسبت به تهیه مدارک و گواهی های لازم ثبت نشان تجاری اقدام کنید.
  • اظهارنامه و درخواست شما می بایست تنظیم شود و تمام مدارک را مطابق با فرمت های تعیین شده در سایت ثبت برند آپلود کنید.

گام های بعدی که در مراحل ثبت آمده است را نیز به ترتیب ادامه خواهید داد تا فرآیند ثبت لوگوی شما به طور کامل به پایان برسد.

لوگو شرکتی هلدینگ فاتحان تجارت
لوگو شرکتی هلدینگ فاتحان تجارت

مدارک لازم برای ثبت لوگو و علامت تجاری چیست؟

در این پروسه قانونی به همراه داشتن وکیل و یا مشاور متخصص و کاربلد توصیه می شود. آموزش‌هایی که در اینترنت با عنوان چگونه لوگو برند خود را ثبت کنیم وجود دارند بیشتر کلیات ماجرا هستند و برخی جزئیات که مربوط به امور مالیاتی و مواردی از دست است باید توسط وکیل یا مشاور انجام شوند. همانطور که قبلا گفته شده است، مدارکی که برای ثبت لوگو یا علامت تجاری لازم است، بسته به حقیقی بودن و یا حقوقی بودن متقاضی در ادامه آورده شده است. منظور از اشخاص حقیقی یک فردی ست که می خواهد برای برندسازی شخصی خود لوگویی را به ثبت برساند؛ و منظور از اشخاص حقوقی، شرکت ها، سازمان ها و موسساتی می باشد که اقدام به ثبت یک لوگوی تجاری می کنند. مدارک لازم برای ثبت برند و لوگو در این جدول آورده شده‌اند. این موارد به نوعی شرایط و ضوابط ثبت برند محسوب می‌شوند:


اشخاص حقوقی

  • کپی کارت بازرگانی به نام شرکت یا مدیر عامل شرکت
  • کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل شرکت
  • ارائه یک نمونه از علامت تجاری مورد تقاضا در ابعاد ۱۰*۱۰
  • مهر شرکت
  • یک نسخه کپی از مجوز های شرکت شامل پروانه بهره برداری و جواز تاسیس
  • یک نسخه کپی از آگهی تاسیس، هر نوع تغییرات مانند تغییر هویت بصری، تغییر نام، آدرس و تغییر مدیر عامل و همچنین به همراه درج تغییرات پس از تاسیس

اشخاص حقیقی

  • کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • کپی جواز کسب و یا هرگونه مجوز فعالیت
  • کپی کارت بازرگانی به نام متقاضی
  •  یک نمونه از علامت تجاری مورد درخواست در ابعاد ۱۰*۱۰

چنانچه مجوزی به نام شرکت وجود ندارد و شرکت رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل به صورت شخصی داشته باشند برای ثبت قابل قبول می باشد.

چگونه لوگو خود را ثبت کنیم؟

هر لوگویی که برای کسب و کار خود طراحی کرده و آماده کرده اید را باید ثبت کنید تا انحصار آن را بدست بیاورید. لوگو نماد و نماینده ی شما در همه جا خواهد بود. پس بسیار مهم است که به چه کسی طراحی لوگوی یا نشان تجاری خود را می سپارید و او چگونه این کار را انجام خواهد داد. مراحل زیر را در زمان ثبت لوگو به یاد داشته باشید.

  1. انتخاب یک نام برای برندی که می خواهید لوگویی برای آن به ثبت برسانید.
  2. استعلام لوگوی مورد نظر (اگر شبیه یا دقیقه مثل لوگویی که تصمیم به ثبت داریم باشد آنگاه قابل ثبت نخواهد بود)
  3. آماده‌سازی مدارک لازم برای ثبت لوگو
  4. تهیه و تکمیل فرم اظهارنامه ثبت لوگو (این کار را می توانید به صورت آنلاین نیز انجام دهید)
  5. پرونده شما در نوبت بررسی کارشناسان علائم تجاری اداره مالکیت معنوی قرار می گیرد و در صورت پذیرش از جانب این افراد لوگوی شما قابل ثبت می باشد.
  6. پرداخت هزینه ثبت لوگو برندی که تقاضای آن یک بار از سوی کارشناسان رد شود شانس بسیار کمی برای ثبت شدن در دفعات بعدی دارد.

جالب است بدانید که امکان دارد درخواست ثبت برند یا لوگو با رد شدن مواجه شود. در اینجا به طور خلاصه مواردی که امکان دارد در در زمان ثبت، رد شوند را آورده ایم:

  • لوگوهای ناخوانا که متمایز نیستند و مفهوم خاصی ندارند رد خواهند شد.
  • نمی توانید یک کلمه عام را برای لوگوی خود انتخاب کنید. مثلا کلمه صندلی عام است و نمی تواند برای ثبت برند آن را انتخاب کرد
  • کلمات توصیفی نیز نمی توانند نام برند و یا نشان تجاری باشند. کلمه ی شیرین باید پسوند یا پیشوند داشته باشد تا به ثبت برسد
  • کلماتی که جنس و کلیت متریال را مشخص می کنند، مانند بتن، شیشه، خاک و… نیز ثبت نخواهند شد.
  • کلمه های غیرمرتبط با حرفه و گمراه کننده را نمی توانید انتخاب کنید، به عنوان مثال شما در کار پارچه فروشی هستید، اما از مصالح ساختمانی در برند خود استفاده می کنید!
  • ثبت نشان تجاری و ثبت لوگویی که با اخلاق و نظم عمومی مغایرت دارد، رد خواهد شد.
  • علائم مشابه با دیگر نشان های تجاری مشهور و شناخته شده نیز رد خواهند شد. برای همین خلاقیت در کار طراحی لوگو و طراحی نشان تجاری بسیار حائز اهمیت است.
  • اگر درخواست ثبت برند به دلیل اهانت و سو نیت باشد، حتی اگر ثبت شده باشد، بعدها امکان فسخ شدن آن وجود دارد.
  • نمی توانید برای برند خود نام مکان ها، شهرها و افراد دیگر را انتخاب کنید. مثلا شما در شهر تهران برندی را ثبت می کنید و بر روی آن کلمه بارسلونا را به کار می برید!
  • ثبت برند اگر با قانون اساسی کشور مغایر باشد، رد خواهد شد.
  • لوگو و برندی که حق تقدم را ضایع کند نیز ثبت نخواهد شد.

مراحل ثبت لوگو چیست؟

اولین نکته ای که در این خصوص باید رعایت کنید تکراری نبودن نام تجاری انتخابی شما می باشد. بعد از اطمینان از این مرحله باید سراغ مدارک لازم برای ثبت لوگو بروید. برای این کار می توانید اقدام به گرفتن استعلام برای ثبت لوگوی تجاری خود از طریق این لینک کنید؛ زیرا ممکن است کسی قبلاً آن را به ثبت رسانده باشد و در آن صورت نام انتخابی شما دیگر به یک نام برای برندتان تبدیل نخواهد شد و البته باید یادآوری کنم که آن لوگوی طراحی شده نیز به ثبت نخواهد رسید. پس از کسب اطلاع از قابل ثبت رساندن نشان یا آرم مورد نظر خود، قدم بعدی تهیه مدارک مورد نیاز برای ثبت لوگو می باشد.

مرحله نهایی ثبت نشان تجاری

در مرحله آخر باید علامت تجاری در ۲ نوبت به فاصله ۳۰ روز در روزنامه های رسمی آگهی شود. اگر شکایتی مبنی بر سوءاستفاده یا تکراری بودن آن نشد پس از چاپ روزنامه دوم، لوگوی مورد نظر به مدت ۱۰ سال ثبت می شود. پس از صدور گواهی ۱۰ ساله، می توانند سند لوگوی ثبت شده خود را از اداره مالکیت معنوی به صورت حضوری دریافت کنند. پروسه ی ثبت لوگو حداقل ۲ ماه کاری زمان میبرد چرا که باید بررسی های لازم در خصوص منحصر به فرد بودن آن لوگو و نام تجاری برند مربوطه انجام شود.

آموزش ثبت لوگو

سعی کنید از همان ابتدا مراحل ثبت لوگو را به صورت قانونی و اصولی پیش ببرید تا از ایرادها و خطاهای احتمالی جلوگیری کنید. یادتان باشد که امکان دارد پس از ثبت لوگو، عده ای به آن اعتراض کنند و حتی از شما شکایت کنند. اما اگر از قبل نکات مهم را بدانید این اتفاق نخواهد افتاد. آموزش ثبت لوگو به ترتیب زیر است:

  1. به سایت مالکیت معنوی لوگو و برند بروید، وارد قسم ثبت علائم تجاری شوید و ثبت نام کنید
  2. اطلاعات خود را به طور کامل و درست در فیلدهای مربوطه وارد کنید
  3. منتظر بررسی درخواست خود باشید
  4. اگر مشکل یا نقصی در پرونده باشد به شما ارجاع داده می شود که برطرف کنید.
  5. مدارک مورد نیاز را به طور کامل و در زمان مشخص ارائه دهید

اگر برند و لوگوی شما تکراری باشد، قبلا توسط کسی ثبت شده باشد و یا شباهت زیادی به لوگوی یک شرکت دیگر داشته باشد و یا افرادی مدعی باشند که برند و لوگوی شما متعلق به آنها است. در این موارد امکان دارد که لوگوی شما بعد از ثبت شدن مورد اعتراض واقع شود.

هزینه ثبت لوگو

برای ثبت برند چقدر باید هزینه کرد؟ در کل این را بدانید که پرداختی شما مقطعی خواهد بود. یعنی در هر مرحله مقداری باید هزینه کنید. اما در کل هزینه زیادی را برای شما به دنبال نخواهد داشت.

تنها به دنبال طرح زیبای لوگو و برند خود باشید که بیشترین اهمیت را دارد. در حالت پایه برای مرحله ثبت درخواست اظهارنامه به ازای هر طبقه باید ۲۰۰۰۰۰ ریال، برای هزینه درج در روزنامه رسمی برای بار اول ۲۳۰۰۰۰۰ ریال و برای بار دوم درج کردن نیز (آگهی دوم) ۲۳۰۰۰۰۰ ریال پرداخت کنید. یعنی حداقل حدود ۱۳۱۰۰۰۰۰ ریال هزینه دربرخواهد داشت. برای کسب اطلاع دقیق از میزان تعرفه ها و برآورد تقریبی درخواست شما می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ثبت برند چیست؟

منظور ما از ثبت برند، اظهارنامه و درخواستی است که شما به سامانه اداره مالکیت صنعتی ارائه می دهید و با قبول شدن آن دو آگهی با فاصله زمانی مشخص در روزنامه چاپ می کنید که باید بدون اعتراض به پایان برسند. با سپری شدن مراحل اداری و قانونی، گواهی ثبت برند به نام مالک به او تحویل داده می شود. از آن زمان به مدت ۱۰ سال صاحب و مالک برند خواهد بود و سپس مجددا باید آن را تمدید کند.

راهنمای ثبت برند

برند یا لوگو همان نشان تجاری و علامت معرفی شما در بازار و در میان مشتری ها و در عرصه ی ملی و جهانی خواهد بود. تا پیش از ثبت کردن برند خود به صورت رسمی و تایید شده هیچ حقی بر روی برند نخواهید داشت. ثبت لوگو و برند به پیش نیازها، مراحل و مدارک خاصی نیاز دارد که باید حتما بدانید. برای همین با ما در پارماتیک همراه باشید تا صفر تا صد آن را به شما بگوییم. تمام موارد و گام های زیر را به طور کامل انجام دهید.

ثبت برند در ایران

ابتدا به وبسایت مرکز مالکیت معنوی (iripo.ssaa.ir) مراجعه نمایید. در منوی بالایی وبسایت از قسمت میز خدمات الکترونیک در گزینه ثبت علائم، راهنمای ثبت اظهارنامه را کلیک کنید. در این قسمت راهنمایی جامع و دستورالعملی به صورت تصویری برای آموزش ثبت لوگو برای شما عزیزان ارائه شده است که می توانند پس از گذراندن این مراحل و تکمیل فرم های درخواست شده، اقدام به ثبت علامت تجاری یا لوگوی خود کنند.

مراحل ثبت برند در ایران چیست؟ (قوانین ثبت برند در ایران)

ابتدا به ورود اطلاعات شخصیت حقوقی (شرکت) و يا حقيقي (شخص) به صورت کامل می پردازيم. در قسمت ورود اطلاعات، مشخصات فردی که به عنوان ابلاغ گيرنده در نظر گرفته شده است و شماره تماس وی وارد سامانه می شود که رمز و ابلاغيه های بعدی به اين شماره پيامک می گردد.

در مرحله ورود اطلاعات وكيل يا نماينده قانوني، اگر فردی برای ثبت برند خود به وكيل مراجعه نمايد آنگاه گزينه وکيل دادگستری باید انتخاب شود و در غير اين صورت با انتخاب گزينه يکی از مديران «يک نفر از ميان شرکا يا مديران شرکت به عنوان متقاضی ثبت برند معرفی گردد.

در بخش انتخاب کالا بر اساس مجوزهای موجود، در صورت مطلع بودن از شماره طبقه کالای درخواستی عنوان» شماره کالای درخواستی را می دانم «را گزينش کرده در غير اين صورت گزينه دوم را انتخاب نماييد و نام محصول را واردمی نماييد تا طبقه مربوط به آن محصول برای شما مشخص شود. در مرحله دوم به مدارک ذکر شده برای ثبت برند آپلود می گردد و در سامانه قرار می گیرد. اگر تعداد مدارک بیشتر از فایل های مشخص شده برای بارگذاری بود با انتخاب گزینه ی» افزودن ضمائم اختیاری می توانید مدارک بیشتری را نیز بارگذاری کنید. در آخر پس از بررسی مجدد دکمه تایید را بزنید و سپس اقدام به پرداخت هزینه کنید.

  • آیا در هنگام ساخت لوگو رایگان باید دقت کنیم که لوگوی تجاری فقط باید به فارسی باشد تا ثبت شود؟ خیر، لوگوی لاتین نیز قابل ثبت است. متقاضیانی که می خواهند لوگوی خود را به لاتین به ثبت برسانند باید کارت بازرگانی نیز داشته باشند.
  • مدت اعتبار گواهی ثبت لوگو چند سال است؟۱۰سال؛ اما بسته به درخواست شما قابل تمدید نیز می باشد، چنانچه از مدت ۱۰ ساله ۶ ماه گذشت و برای تمدید آن اقدامی صورت نگرفت، صاحب گواهینامه می بایست جهت ثبت نام و علامت تجاری خود دوباره اقدام نماید.
  • آیا برای ثبت برند، داشتن شرکت الزامی است؟ خیر، همان طور که در این مقاله اشاره شد، برند ها به دو صورت حقیقی و حقوقی قابل ثبت میباشد و شماره ثبتی مجزا از هم دارند اما به یک میزان از اعتبار برخوردارند.
  • چنانچه برای ثبت برند و یا لوگو دو متقاضی وجود داشته باشد کدامیک بر دیگری ارجحیت داده می شود؟ متقاضی ای که تاریخ انقضای گواهینامه ثبت آن ارجحیت داشته باشد اجازه به ثبت رساندن لوگو و یا برند خود را دارد.

هزینه ثبت برند در ایران چقدر است؟

هزینه های ثبت یک برند فقط به طراحی لوگوی شرکتی و لوگوی صنعتی و یا به طور کلی ثبت لوگوها و نشان های تجاری ختم نمی شود. هزینه های جانبی دیگری نیز وجود دارند که باید برای ثبت یک برند پرداخت شوند. این دسته از هزینه های پرداختی بسته به نوع برند و افراد تقاضا کننده یعنی اشخاص حقیقی یا حقوقی متغیر خواهد بود.

ثبت برند بین المللی

شما برای ثبت برند و لوگوی خود دو را کلی پیش رو دارید، اینکه آیا در ایران ثبت کنید با ثبت برند بین المللی(مادرید) انجام دهید. نکته ای که برای ثبت برند بین المللی حائز اهمیت است، این است که برندی را می توانید به ثبت جهانی برسانید که مراحل اولیه ی ثبت در کشور خود را انجام داده باشید. یعنی ابتدا با توجه به قوانین داخل کشور بررسی می شود و سپس وارد مرحله بررسی ثبت بین المللی می شود.

پس اولین گام برای ثبت بین المللی لوگو و برند این است که شما اظهارنامه علامت تجاری را تکمیل و به اداره مالکیت صنعتی ارائه دهید. این اظهارنامه شامل علامت تجاری، لیست کالاها و خدمات شما و طبقات علائم تجاری می باشد. بعد از سپری شدن مراحل ثبت برند در ایران، می توانید یک اظهارنامه بین المللی را از طریق سامانه مالکیت به وایپو بفرستید.

با این درخواست شما می توانید از میان ۸۵ کشور که عضو این موافقتنامه (پروتکل مادرید) هستند، تعدادی را انتخاب کنید و درخواست حمایت از برند تجاری خود را به آنها ارائه دهید.

مراحل ثبت برند بین المللی چیست؟

همانطور که گفته شد، ثبت برند بین المللی کار زیاد سختی نیست و به راحتی می توانید با گذراندن مراحل ثبت لوگو در داخل کشور، آن را به ثبت جهانی نیز برسانید. تنها کافیست که تقاضانامه خود را به یکی از زبان های فرانسوی، انگلیسی یا اسپانیولی ترجمه کنید. سپس تعرفه درخواست خود را به فرانک سوئیس پرداخت کنید. اینکه هزینه ثبت بین المللی چقدر خواهد بود بستگی به تعداد طبقات و کشورهای مورد تقاضای شما دارد. این هزینه به فرانک سوئیس برای شما محاسبه می شود و می توانید آن را در WIPO مشاهده کنید. در ادامه مراحل درخواست ثبت بین المللی برند و لوگو را به صورت گام به گام برایتان آورده ایم:

  1. اولین مرحله این است که درخواست بین المللی خود را به اداره ثبت علائم تجاری و برندها ارائه دهید. در این درخواست باید لیست کشورهای مورد نظر خودتان را نیز پیوست کرده باشید.
  2. سپس یک معرفی نامه از خودتان ارائه خواهید داد. این معرفی نامه باید روی سربرگ شرکت باشد. دارندگان حق امضا و مدیران شرکت به همراه اشخاص حقوقی باید در این برگه معرفی شوند.
  3. کارت ملی و کپی شناسنامه تمامی مدیران و دارندگان حق امضا باید ارائه شود، آخرین تغییراتی که شرکت داشته است نیز باید ذکر شود
  4. اصل گواهی ثبت برند یا نشان تجاری در ایران را باید ارائه دهید. کپی و اصل آن برای ضبط در پرونده الزامی است.
  5. فرم مخصوص لاتین را پر کنید
  6. برگه محاسبه هزینه های کلی را دانلود و ارائه دهید.
  7. رسید پرداخت تعرفه درخواست ثبت بین المللی برند خود را نیز ارائه دهید.

خدمات ثبت برند و لوگو

در انتها سوالات متداول
حال در انتهای مقاله، به سوالات متداول که امکان دارد برای شما نیز پیش بیاید، پاسخ خواهیم داد.

  • از زمانی که درخواست ثبت لوگو و برند را ارائه می دهیم تا دریافت سند آن چقدر طول می کشد؟
    این امر تا حد زیادی به تعداد نفراتی که در صف ثبت برند هستند، بستگی دارد. در کل می توان گفت که از گام اول یعنی درخواست ثبت لوگو و برند شما ۱۵ روز طول می کشد تا بررسی های اولیه و کارشناسی ها انجام شود. سپس ۴۵ روز زمان برای انجام کارهای نهایی طول خواهد کشید. پس مقداری صبور باشید.
  • هزینه ثبت لوگو و برند دقیقا چقدر است؟
    نمی توان به طور دقیق هزینه ها را برآورد کرد. هر سال با توجه به تعرفه های دولتی و … مقدار متفاوت خواهد بود. این هزینه به تعداد طبقات، حق ثبت، درج در روزنامه و فاکتورهای دیگر بستگی دارد. برای همین ما در پارماتیک هزینه ها را به صورت آپدیت شده برای شما درج کرده ایم.
  • یک لوگو از زمانی که ثبت می شود، تا چه مدت اعتبار خواهد داشت؟
    اعتبار لوگوهای ثبت شده، ۱۰ سال است. اگر چنانچه از زمان اعتبار ثبت برند یا لوگو ۱۰ سال گذشته باشد، شما ۶ ماه فرصت دارید تا آن را تمدید کنید وگرنه از انحصار و مالکیت شما خارج خواهد شد.
  • آیا به ثبت برند و لوگو مالیات نیز تعلق می گیرد؟
    خیر، داشتن برند شامل پرداخت مالیات نمی باشد.

مقاله های بیشتر...

اشتراک گذاری:

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x