تقارن در طراحی گرافیک

طراحی لوگو شرکتی

تقارن به چیدمان عناصری اطلاق می شود که در هر دو (یا بیش از دو) طرف یک تصویر یا یک شی با یکدیگر برابر باشند. این برخلاف عدم تقارن پویا و اغلب شگفت‌انگیز است که شامل عناصر متضاد و اشکال نامنظم است. تقارن در طراحی گرافیک

تصاویر متقارن احساس تعادل و آرامش غیرقابل انکار را القا می کنند. 

در عین حال، نظمی که آنها به تصویر می کشند به سنت و رسمیت اشاره دارد. نمونه هایی از تقارن عبارتند از سینما (فیلم های وس ​​اندرسون)، معماری (تاج محل)، طبیعت (پروانه ها یا دانه های برف)، یا اشکال هندسی (دایره، مربع، مستطیل، مثلث و غیره).

لوگو شرکتی هلدینگ فاتحان تجارت
لوگو شرکتی هلدینگ فاتحان تجارت

و تقارن چیست؟

تقارن در طراحی زمانی اتفاق می افتد که از اشکال یا فرم های متقارن برای ایجاد یک تصویر استفاده شود. به عنوان مثال، در یک تقارن بازتابی، دو ضلع یکسان برای طرح با یک نقطه مرکزی از محور وجود دارد. 

به عبارت دیگر، اگر طرح را از وسط نصف کنید، سمت چپ و راست همدیگر را آینه می کنند. 

در حالی که بسیاری از انواع دیگر تقارن نیز وجود دارد، اصل اصلی برای ترکیب این تصاویر این است که باید کاملاً متعادل باشد. به لطف این دقت، طراحی متقارن توجه را به تمام قسمت های یک تصویر به یک اندازه جلب می کند.

همچنین شایان ذکر است که وقتی صحبت از طراحی به میان می‌آید، تقارن با آینه‌کاری یکسان یکسان نیست. ایده اصلی پشت آن در انعکاس دو یا چند طرف و حفظ تعادل تصویر نهفته است. 

با این حال، تا زمانی که بینندگان هنوز حس تقارن قوی داشته باشند، وجود تغییرات جزئی نیز اشکالی ندارد. 

نشانه‌های متقارن نیز بر ضمیر ناخودآگاه ما تأثیر می‌گذارند. آنها به ما احساس آشنایی و ثبات می دهند و به همین دلیل است که ذهن ما به طور طبیعی برنامه ریزی شده است تا آنها را از نظر زیبایی شناختی دلپذیر بداند.

تقارن در مقابل عدم تقارن

این رویکردهای به ظاهر متضاد در طراحی آنقدرها که به نظر می رسد به راحتی قابل تشخیص نیستند. به طور خلاصه، طراحی نامتقارن زمانی رخ می دهد که دو طرف متفاوت از یک پروژه وجود داشته باشد. 

به خاطر داشته باشید که حتی اگر وزن بصری یک تصویر به طور نابرابر (نامتقارن) قرار گیرد، با یک طراحی خوب فکر شده، باز هم می توان به راحتی طراحی متقارن به حس تعادل لذت بخشی دست یافت. علاوه بر این، می تواند در افزودن حس مدرنیستی به تصویر نقش داشته باشد.

در طراحی نامتقارن، برداشت کلی از کار باید استراتژیک و متعادل باقی بماند، زیرا طرح‌های نامرتب و نامرتب به سادگی برای بینندگان جذاب نیستند. برای ایجاد یک طراحی نامتقارن موفق، باید نحوه حفظ تعادل در تصویر را بیابید. در مقابل، وقتی از طراحی متقارن صحبت می‌کنیم، عمدتاً به تقسیم آن در نقطه یا محور مرکزی و همچنین حس کلی رسمی بودن و ساختار آن اشاره می‌کنیم.

این یک راز آشکار است که قرار دادن عناصر می تواند تعیین کند که طراحی چقدر موفق خواهد بود. به همین دلیل، طراحان تمایل دارند به چیدمان متقارن یا نامتقارن عناصر متمایل شوند. اگر کمی مطمئن نیستید که باید به کدام سمت بروید، ابتدا برخی از ویژگی های طراحی متقارن را مرور می کنیم.

طرح های متقارن به لطف قابل پیش بینی بودن و منشاء طبیعی، حس اعتماد را منتقل می کنند. میل به تقارن نیز عمیقاً در بخش ناخودآگاه مغز پنهان است و منجر به ترجیح مشتریان آن بر عدم تقارن می شود. به همین دلیل است که آرم شرکت‌هایی که می‌خواهند اعتماد مشتری را جلب کنند (از جمله بانک‌ها و شرکت‌های بیمه) اغلب به دنبال این نوع راه‌حل گرافیکی هستند.

به طور مشابه، اگر به دنبال یک طراحی جدی و عمدی زیبایی شناختی هستید، طراحی متقارن بهترین کار را خواهد داشت. بیایید بگوییم که شرکت شما شرکتی است که عروسی را سازماندهی می کند. اگر می خواهید کلاسیک یا رمانتیسم را در طراحی لوگو  یا صفحه وب خود منتقل کنید، احتمالاً با استفاده از یک طراحی متقارن، نیاز مشتریان خود به احساس ثبات را بهتر برآورده خواهید کرد.

جدای از آن، اگر شرکتی هستید که شناخت و یادآوری را در اولویت قرار می‌دهد، این حقیقت روان‌شناختی را در نظر داشته باشید: فرم‌های متقارن، یادآوری اطلاعات را آسان‌تر می‌کنند. بنابراین، اگر این را در طراحی خود اعمال کنید، می تواند به خاطره انگیزتر شدن برند شما برای مشتریانتان کمک کند.

در نهایت، اگر هدف کلی طراحی شما دستیابی به نظم و ساختار بدون توجه بیش از حد به چیدمان عناصر باشد، احتمالاً یک طرح متقارن بیشتر از یک طرح نامتقارن برای شما مناسب خواهد بود. رسیدن به تعادل در طراحی شما هدف نهایی خواهد بود، بنابراین اگر می‌خواهید تلاش‌های اضافی طراحی را برای بعد حفظ کنید، اما همچنان مشتاق توسعه یک مفهوم بصری متعادل هستید، به یاد داشته باشید که چیدمان‌های متقارن ذاتاً پایدار هستند. همچنین احتمالاً تلاش کمتری برای کشف نحوه ایجاد آنها به روش ترکیبی لازم است.

انواع تقارن

انواع تقارن

۱) تقارن چرخشی

تقارن چرخشی (معروف به تقارن شعاعی) زمانی حاصل می‌شود که تمام عناصر یک تصویر یا شی حول یک مرکز مشترک بچرخند. این نوع تقارن هم در طبیعت و هم در زندگی واقعی رایج است. به بازوهای ستاره دریایی یا آفتابگردان فکر کنید. با این حال، وقتی صحبت از نقاشی‌های ساخته شده توسط انسان می‌شود، به آن نقاشی‌های روی سقف کلیساها، ماندالاها و تخته‌های دارت نگاهی بیندازید. 

همه عناصر این طرح ها به طور مساوی در اطراف یک نقطه مرکزی قرار گرفته اند و می تواند در هر زاویه یا فرکانسی رخ دهد. در پلتفرم‌های دیجیتال، طراحان وب وقتی می‌خواهند حرکت را به تصویر بکشند، این نوع طرح‌بندی را در اولویت قرار می‌دهند، زیرا به آنها کمک می‌کند حس پیشرفت یا حرکت را بیان کنند.

۲) تقارن ترجمه ای

این نوع تقارن زمانی اتفاق می‌افتد که یک عنصر در مکان‌های مختلف یک فضای معین با حفظ جهت کلی یا دقیق خود تکرار شود. به سادگی، یک تصویر را می توان با خطوط مستقیم به دنباله ای از شکل های یکسان تقسیم کرد. تقارن ترجمه ای از حرکت یک شکل در یک فاصله معین در جهت معین حاصل می شود که به آن انتقال (حرکت) توسط بردار (طول و جهت) نیز می گویند.

طراحان وب اغلب از آن به عنوان یک عنصر غیرفعال برای ایجاد الگوهای پس زمینه استفاده می کنند. اگر این نوع طراحی جهت خود را حفظ کند، از نظر فنی می تواند به هر جهتی برود در حالی که عناصر آن یک ریتم بصری جذاب ایجاد می کنند.

۳) تقارن بازتابی

تقارن انعکاسی همان چیزی است که ما معمولاً آن را می نامیم و با شنیدن کلمه “تقارن” به آن فکر می کنیم. همچنین به عنوان “اثر آینه” شناخته می شود، این نشان دهنده طرف های آینه ای یک تصویر در اطراف یک محور مرکزی – خواه افقی، عمودی یا مورب باشد. قاعده کلی این است که یک طرف محور در سمت دیگر منعکس می شود. اساساً، استفاده از این نوع تقارن در طراحی، وزن بصری یکسانی را به دو طرف تصویر می دهد.

۴) تقارن بازتابی سر خوردن

تعریف دقیق ریاضی برای این “تبدیل ناشی از ترکیب یک تقارن متعامد محور d و یک ترجمه t در همان جهت با محور d ” است. با حرکت به سمت هندسه، تعریف تقارن بازتابی لغزش به «نوعی ایزومتریک متضاد صفحه اقلیدسی: ترکیب یک بازتاب در یک خط و یک ترجمه در امتداد آن خط» ترجمه می‌شود.

با این حال، از نظر طراحی، که در این مورد فقط می‌خواهیم روی آن تمرکز کنیم، به تقارنی اشاره دارد که یک شکل در صورتی که بتوان آن را دقیقاً بر روی اصل قرار داد، زمانی که در فاصله معینی ترجمه می‌شود، دارد. در یک جهت معین و سپس روی یک خط منعکس می شود. مشابه تقارن انتقالی، تقارن لغزشی-بازتابی فقط برای الگوهای بی نهایت وجود دارد.

خواه تقارن چرخشی، (سرخوردن) بازتابی یا ترجمه‌ای باشد، اصول تقارن را می‌توان برای ایجاد ترکیبی متقاعدکننده برای هر نوع طراحی (محتوای صفحه وب، پوستر، آگهی‌ها، لوگوها و غیره) به کار برد. همانطور که شاعر پل والری یک بار گفته است: “جهان بر روی نقشه ای ساخته شده است که تقارن عمیق آن به نحوی در ساختار درونی عقل ما وجود دارد.” این جمله به قانون شماره یک اشاره دارد که تقارن به دنیای طراحی وارد می کند – نسبت های متعادل.

با ایجاد یک کل یکپارچه، این احساس را به ما القا می کند که انگار همه چیز کاملاً با هم هماهنگ است و ما به عنوان انسان به طور طبیعی احتمالاً اطلاعات بصری را وقتی متقارن هستند، سریعتر جذب می کنیم. علاوه بر این، تقارن نیز با سلامت، آمادگی جسمانی و سطوح جذابیت همبستگی مثبت دارد.

پنج اصل کلی طراحی عبارتند از:

  • تعادل – حس ثبات و تعادل را در تصویر می دهد
  • ریتم و تکرار – ایجاد شده از طریق تکرار خط، فرم، رنگ یا بافت برای ایجاد پیوند بصری در یک فضای داده شده
  • تاکید – به یک یا دو نقطه کانونی اشاره دارد که به ایجاد مرکز توجه کمک می کند
  • نسبت و مقیاس – اندازه و رابطه بین اشیاء
  • هارمونی – یک نتیجه نهایی که زمانی می توان به دست آورد که تمام عناصر و اصول طراحی با هم مرتبط باشند و با هم کار کنند

هنگام کار بر روی هر مفهوم طراحی متقارن یا نامتقارن، ارزش آن را دارد که این اصول را در نظر بگیرید. چرا؟ زیرا برای انتقال پیام مناسب در لوگوی یک برند یا سایر مواد تبلیغاتی، باید توجه بیشتری به جلوه های بصری داشت. به خاطر سپردن برخی از اصول اولیه طراحی در نهایت می تواند به ایجاد یک پروژه عالی و موثر کمک کند. به هر حال، تقارن چیزی است که تعادل ایجاد می کند و تعادل در طراحی چیزی است که هماهنگی و نتایج زیبایی را ایجاد می کند.

وقتی صحبت از خود تقارن و قانون آن می‌شود، روان‌شناسان گشتالت، به‌ویژه ماکس ورتایمر، «قانون تقارن» را ایجاد کردند که بیان می‌کند عناصری که با یکدیگر متقارن هستند، تمایل دارند به عنوان یک گروه واحد درک شوند. مشابه قانون تشابه، این قاعده نشان می‌دهد که اشیایی که با یکدیگر متقارن هستند بیشتر از اشیایی که با یکدیگر متقارن هستند، در کنار هم قرار می‌گیرند. همانطور که ممکن است از این مقاله متوجه شده باشید، هر از چند گاهی، طراحی و علم با شور و شوق به یکدیگر می پیوندند تا یک اثر خیره کننده خلق کنند!

نکات طراحی گرافیکی تقارن

اصطلاح آلمانی «گشتالت» به معنای واقعی کلمه به معنای الگو، شکل، فرم یا ساختاری است که یکپارچه است. از سوی دیگر، روانشناسی گشتالت جنبشی است که در دهه ۱۹۲۰ در برلین شروع به کار کرد و به دنبال درک این موضوع بود که چگونه ذهن ما چیزها را در کل شکل آنها درک می کند نه عناصر فردی آنها. بنابراین، اگر با اصول گشتالت آشنا باشید، می‌دانید که مغز ما در هر چیزی که با آن مواجه می‌شویم، تقارن و تعادل ایجاد می‌کند.

گشتالتیسم یک نظریه رفتار انسانی است که چگونگی ساختار و نظم دهی ذهن به داده های بصری را توصیف می کند. این نشان می دهد که ما انسان ها به طور طبیعی از چیزهایی که می بینیم نظم ایجاد می کنیم. اینجاست که تقارن به عنوان یک کیفیت هماهنگ و پایدار که بر هر نوع چیدمان طراحی دیگری پیروز می شود، به چشم می خورد.

مهمتر از همه – از غریزه درونی خود پیروی کنید،

زیرا تقارن طبیعی است و مغز ما برای شناسایی و لذت بردن از آن طراحی شده است. ابتدا به کار خود نگاه کنید و اگر به نظر می رسد که چیزی نامتعادل است، احتمال زیادی وجود دارد که احتمالاً همینطور باشد. برای به کارگیری و استفاده از تقارن در طراحی با حداکثر پتانسیل آن، دستیابی به حس قوام بصری، نظم و ثبات، باید به چند نکته توجه کنیم.

۱) از تقارن به صورت استراتژیک استفاده کنید

از لحاظ استراتژیک، اساساً منظور ما عاقلانه است. از آنجایی که استفاده از تقارن یا عدم تقارن در طراحی می تواند ابزار قدرتمندی باشد، قبل از شروع پروژه باید در مورد هدف آن تصمیم گیری کنیم. بسته به این که آیا می خواهید یک طراحی پایدار ساختار یافته و کلاسیک داشته باشیدیا به دنبال طراحی پویاتر، پرخطرتر و کمتر خسته کننده هستید،

باید تلاش های گرافیکی خود را بر این اساس هدایت کنید. تقارن می تواند به شما کمک کند پیام شرکت خود را به وضوح توسعه دهید، با این حال، اگر مناسب ترین انتخاب نباشد، می تواند دقیقا برعکس عمل کند.

۲) تقارن برای ساختار لایت خوب است

هنگام ایجاد ساختاری برای طراحی خود، باید مطمئن شوید که قطعات محتوا تقریباً در یک اندازه قرار دارند، خواه در یک صفحه وب باشد یا در مواد چاپی. به این ترتیب، حس تقارن و تعادل را می توان در طرح شما حفظ کرد. به یاد داشته باشید که فضای کافی برای متن و تصاویر نیز بگذارید.

بسیاری از سیستم‌های طرح‌بندی شبکه‌ای تمایل دارند که تقارن ترجمه‌ای را برای حفظ تعادل و تناسب نشان دهند، بنابراین اگر این همان چیزی است که شما به دنبال آن هستید، همیشه می‌توانید از این نوع تقارن نیز استفاده کنید.

۳) از تقارن چرخشی برای انتقال حرکت و عمل استفاده کنید

به طور کلی، تقارن چرخشی به دلیل داشتن تأثیر بصری ظاهری در مورد دینامیک شناخته شده است. این بدان معنی است که می تواند حرکت را به طرز شگفت انگیزی شبیه سازی کند، حتی در یک محیط در غیر این صورت صاف و ایستا. ویژگی های آن این امکان را به آن می دهد تا تصور پیشرفت یا حرکت رو به جلو را برانگیزد، بنابراین از آن به نفع خود استفاده کنید! اگر این پیامی است که می خواهید در طراحی خود منتقل کنید، دو بار فکر نکنید!

مثال ها:

اکنون که مهم‌ترین چیزهایی را که باید در مورد تقارن در طراحی بدانید را توضیح دادیم، بیایید به چند نمونه از آن نگاهی بیندازیم.

لوگوی بتمن

لوگوی بتمن

منبع تصویر: Canva

لوگوهای برخی از نمادین ترین ابرقهرمانان مانند مرد عنکبوتی، کاپیتان آمریکا، بتمن و زن شگفت انگیز متقارن هستند. این تصاویر کاملاً متعادل هستند تا حس ابدیت را القا کنند. در لوگوی بتمن که در بالا دیده می شود،

طراحی دارای وزن برابر در هر دو طرف است که به آن اجازه می دهد تا ثابت به نظر برسد. علاوه بر این، با چیدمان تمام عناصر و فضای منفی به گونه ای که هیچ ناحیه ای بر بقیه غلبه نداشته باشد، به ایجاد یک ترکیب بسیار متعادل در طراحی کمک می کند.

تاریخچه مردمی گوچه توسط گوچه

تاریخچه مردمی گوچه توسط لوگوی Gauche

منبع تصویر: Canva

در طراحی این جلد آلبوم رنگارنگ «تاریخچه مردمی گوچه» اثر گوچه از تقارن چرخشی استفاده شده است. اشکال هندسی ظاهراً از یک نقطه خاص به سمت بیرون می چرخند و ترکیبی از رنگ های سرگرم کننده و فرم های تکراری به ایجاد یک تصویر مسحورکننده کمک می کند. به طور کلی، احساس نظم و تعادل به دست می آید، حتی زمانی که تصویر بی اهمیت و سرگرم کننده به نظر می رسد.

لوگوی تویوتا

لوگوی تویوتا

منبع تصویر: تویوتا

دلیلی وجود دارد که معروف ترین آرم های متقارن اغلب متعلق به شرکت های خودروسازی است. این صنعت باید در هنگام تبلیغ برندهای خود، ثبات و امنیت را به اشتراک بگذارد. زیرا معمولاً اتومبیل ها برای سرگرمی ساخته نمی شوند، بلکه برای رفت و آمدهای ایمن ساخته می شوند. بنابراین، این احتمال وجود دارد که مشتریان بیشتر جذب لوگوهایی شوند که حس حفاظت و ثبات را نسبت به لوگوهای پویا برمی انگیزند.

لوگوی BP

لوگوی BP

منبع تصویر: برند مارک

این لوگوی BP با استفاده از تقارن چرخشی طراحی شده است.در حالی که هر دو رنگ و کنتراست قطعاً به جلب توجه به طراحی کمک کردند، حرکت ایجاد شده از طریق تقارن چرخشی بیشتر پویایی و مدرنیته را به هم منتقل می کند. رنگ سبز کاملاً آرامش بخش است و به لوگو حس اعتماد می بخشد.

برای سفارش طراحی لوگو حرفه ای و اصیل اینجا کلیک کنید!

مقاله های بیشتر...

اسم سالن زیبایی

انتخاب اسم سالن زیبایی

انتخاب اسم برای سالن زیبایی یکی از جذاب ترین و مهم ترین مراحل راه اندازی سالن زیبایی، انتخاب اسمی گیرا و جذاب است که در

اشتراک گذاری:

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x