وقتی صحبت از طراحی لوگو می شود ، شرکت ها انتخاب سختی دارند. آیا آنها باید از روندهای سبک لوگو در صنعت خود پیروی کنند؟ یا باید تلاش کنند تا خود را متمایز کنند؟
برای دههها، سبکهای لوگو از روندهای گسترده بر اساس تحقیقات بازار پیروی میکنند. محققان این سوال را مطرح کرده اند: زنان ۱۸ تا ۲۵ ساله چه نوع تصاویری را جذاب تر می دانند؟ چه طرح های رنگی برای مردان ساکن در ساحل غربی جذابیت بیشتری دارد؟ علاوه بر این، چه عواملی در جذابیت طرح های خاص نسبت به سایرین نقش دارند؟
در این سایت، ما عاشق کاوش در روانشناسی طراحی، از معانی رنگ ، روانشناسی فونت و طراحی تبلیغات فیس بوک هستیم . اعتماد مصرف کننده به لوگو نکته مهی است که باید مورد توجه شرکتها باشد.
این الگوی اطلاعات را ایجاد کنید
ما به دنبال پاسخ به چند سوال خاص بودیم:
- آیا مردان و زنان سبک های مختلف لوگو را ترجیح می دهند؟
- آیا افراد در گروه های سنی مختلف سبک های مختلف لوگو را ترجیح می دهند؟
- آیا مردم مناطق مختلف سبک های مختلف لوگو را ترجیح می دهند؟
- آیا برخی از سبک های لوگو قابل اعتمادتر از بقیه هستند؟
- در انتخاب سبک لوگو، هر یک از این عوامل جمعیتی چقدر اهمیت دارد؟
در اینجا نحوه جستجوی پاسخ ها آمده است.
روش شناسی
SurveyMonkey و Venngage بیش از ۱۰۰۰ بزرگسال ۱۸ سال و بالاتر را که در ایالات متحده زندگی می کردند مورد بررسی قرار دادند. پاسخ دهندگان برای این نظرسنجی ها از SurveyMonkey Audience ، پانل نظرسنجی آنلاین SurveyMonkey انتخاب شدند . پاسخ ها بر اساس سن و جنس متعادل بودند تا از پاسخ های نماینده اطمینان حاصل شود.
این نظرسنجی به پاسخ دهندگان نشان داد که یک سری آرم برای شرکت های خیالی در ۶ صنعت مختلف: خرده فروشی جواهرات، آموزش، خدمات مالی، شرکت های حقوقی، اخبار/رسانه ها و فناوری. شش تغییر از هر لوگو ارائه شد:
سبک لوگوی افقی
از این الگوی لوگو استفاده کنید
سبک لوگوی پر شده
سبک لوگوی غالب متن
از این الگوی لوگو استفاده کنید
سبک لوگوی طرح کلی
نماد سبک لوگوی غالب
نماد فقط سبک لوگو
از پاسخ دهندگان خواسته شد تا میزان اعتماد آنها به هر سبک لوگو را از “بسیار زیاد” تا “اصلا” ارزیابی کنند. همچنین از آنها خواسته شد که از یک لیست یک کلمه توصیفی برای هر سبک لوگو انتخاب کنند. واژه های توصیفی از «قابل اعتماد» تا «نوآورانه» تا «خسته کننده» متغیر بودند.
همچنین از آنها خواسته شد که به مجموعه ای از لوگوهای مشابه در طرح های رنگی مختلف نگاه کنند و مورد علاقه خود را انتخاب کنند.
پس چی پیدا کردیم؟
وقتی صحبت از اعتماد مصرف کننده به میان می آید، یک لوگو فقط می تواند کارهای زیادی انجام دهد
خوب، این ممکن است بدیهی به نظر برسد. اما این نکته ارزش تاکید دارد، زیرا زمان و منابع زیادی را می توان صرف آزمایش طرح های مختلف لوگو و تاثیر کمی کرد.
دادههای ما نشان داد که قابل اعتماد بودن یک برند احتمالاً بیشتر به میزان اعتماد مردم به صنعت خاص مربوط میشود تا طراحی لوگو.
قابل اعتمادترین لوگوها آموزش و خدمات مالی بودند. در سوی دیگر طیف، شرکت حقوقی، اخبار/رسانه ها و لوگوهای فناوری کمترین اعتماد را داشتند.
در حالی که نمیتوانیم به هیچ نتیجه مشخصی برسیم، ما حدس زدیم که مردم ممکن است با دیدن یک برند آموزشی (تحقیق، تخصص، و غیره) در مقابل یک برند رسانهای (سوگیری، مصرفگرایی، و غیره) تمایل بیشتری به اعتماد کنند. .
مصرفکنندگان میخواهند که برندها پیشرو باشند
برای شرکتهای حقوقی، اخبار/رسانهها و برندهای فناوری، سبک لوگوی کماعتماد فقط نمادین بود. به طور مشابه، سبک لوگوی کمتر قابل اعتماد برای برند خرده فروشی جواهرات، نماد غالب بود. به طور متناوب، مورد اعتمادترین سبک های لوگو برای آن صنایع، سبک پر شده (شرکت حقوقی و اخبار/رسانه ها) و متن غالب (فناوری) بود.
این نشان میدهد که اگر مردم به وضوح در مورد اینکه چه کسی هستند و چه میکنند، به احتمال بیشتری به صنایع معمولاً «کمتر مورد اعتماد» اعتماد میکنند.
آیا مردان و زنان سبک های مختلف لوگو را ترجیح می دهند؟
به طور کلی، مردان و زنان هر دو سبک های لوگوی یکسانی را ترجیح می دهند.
شایان ذکر است که برندهای مورد نظر در نظرسنجی، برندهایی بودند که جنسیت خنثی داشتند. اگر بخواهیم مارکهایی را که برای یک جنسیت خاص (مانند محصولات زیبایی) به بازار عرضه میشوند، آزمایش کنیم، نتایج ممکن است متفاوت باشد.
آیا گروه های سنی مختلف به سبک های مختلف لوگو اعتماد دارند؟
گروههای سنی مختلف سبکهای لوگوی یکسانی را به استثنای خدمات مالی و رسانههای خبری ترجیح میدهند.
برای آرم های خبری/رسانه ای، مصرف کنندگان ۶۰ سال و کمتر سبک لوگوی افقی را ترجیح می دهند. در همین حال، مصرف کنندگان ۶۰+ سبک های لوگوی پر شده را ترجیح می دادند.
سبک و طرح رنگ لوگوی پر شده تا حدودی شبیه کانال های خبری معروف آمریکایی است که تمایل دارند بینندگان مسن تری داشته باشند، مانند CNN (میانگین سن ۶۰ سال) و فاکس نیوز (میانگین سن ۶۵ سال) (منبع ) .
این میتواند به این معنا باشد که بینندگان گروههای سنی مختلف به سمت آرمهای خبری که شبیه آرمهایی هستند که قبلاً به آنها اعتماد دارند، جذب میشوند. با این حال، در نهایت، ما نتوانستیم هیچ ارتباط مشخصی را ترسیم کنیم.
مردم کدام طرح های رنگی لوگو را ترجیح می دهند؟
وقتی نوبت به انتخاب یک طرح رنگ برای لوگوی شما می رسد، با نگاهی به طرح های رنگی دیگر برند در صنعت خود شروع کنید.
مسلماً یک سوگیری احتمالی در بخش رنگی نظرسنجی وجود داشت. ابتدا یک سری آرم در طرح رنگی مشابه اما سبک های مختلف به مصرف کنندگان ارائه شد، سپس با تنوع رنگی یک سبک به آنها ارائه شد.
از آنجایی که پاسخ دهندگان قبلاً لوگویی را که دوست داشتند و به آن اعتماد داشتند در یک رنگ دیده بودند، ممکن است در طول بخش رنگی نظرسنجی تمایل داشته باشند همان رنگ را انتخاب کنند.
با این حال، یک درس بالقوه در اینجا وجود دارد: مردم ممکن است تمایل داشته باشند به لوگوهایی با طرحهای رنگی که شبیه لوگوهای دیگری است که در همان صنعت دیدهاند، اعتماد کنند.
بیایید نگاهی دقیقتر به دادههای لوگوی هر صنعت بیندازیم.
سبک های لوگو جواهرات خرده فروشی
از این الگوی نمودار استفاده کنید
جواهرات یکی از قدیمی ترین صنایع خرده فروشی کتاب است. وقتی به یک برند جواهرات فکر می کنید، احتمال دارد که فونت های کلاسیک، طراحی براق و حس ظرافت را به تصویر بکشید.
اما نتایج مطالعه ما نشان می دهد که مصرف کنندگان ممکن است به دنبال چیز دیگری در برند جواهرات مدرن خود باشند. محبوب ترین سبک لوگو برای برند جواهرات خرده فروشی، لوگوی افقی با نماد پشتیبانی بود:
از این الگوی لوگو استفاده کنید
محبوب ترین کلمات توصیفی که پاسخ دهندگان برای این سبک لوگو انتخاب کردند، «مدرن»، «سرگرم کننده» و «نوآورانه» بودند. با توجه به سنت دیرینه برندهای جواهرات، این کلمات توصیفی ممکن است برای برخی تعجب آور باشد.
این می تواند نشان دهد که مردم ممکن است به دنبال مارک های جواهراتی باشند که خود را از غول ها متمایز کنند. آنها ممکن است به دنبال مارک های جواهرات با ارزش های مدرن باشند (مثلاً الماس های اخلاقی).
یکی از نمونههای یک شرکت جواهرسازی که از برندهای مشابه برای لوگوی خود استفاده میکند، Mejuri است ، شرکت محبوب جواهرات مینیمالیستی که در حال حاضر اینستاگرام را طوفانی کرده است. لوگوی آنها همچنین از یک فونت براق و گرد با یک نماد ساده در کناره استفاده می کند:
محبوب ترین طرح رنگ برای لوگوی جواهرات خاکستری و بنفش بود.
سبک های لوگوی آموزشی
به طور کلی، به نظر می رسید که پاسخ دهندگان بیشتری به آرم های آموزشی نسبت به سایر صنایع اعتماد دارند.
قابل اعتمادترین لوگو سبک غالب نماد بود. محبوب ترین کلمات توصیفی برای این لوگو عبارتند از: “دانشمند”، “حرفه ای” و “مفید”.
نماد کتاب مطمئناً به سایر برندهای آموزشی مانند اسکولاستیک بازمی گردد :
این می تواند نشان دهد که پاسخ دهندگان لوگو را با مارک هایی که در دوران دانشجویی با آنها آشنا بودند مرتبط می دانند که می تواند به اعتماد آن کمک کند.
در همین حال، کم اعتمادترین آرم، سبک پر شده بود:
همانطور که گفته شد، تفاوت نسبتا کم بود (۴۵٪ تا ۳۲٪). این نشان میدهد که اگرچه سبک غالب آیکون ممکن است قانعکنندهتر باشد، اما سبک نمادهای پر شده همچنان میتواند کار کند.
محبوب ترین طرح رنگ آرم برای آموزش مشکی و آبی بود. بسیاری از لوگوهای دانشگاه ها از مشکی و آبی استفاده می کنند که شاید بر ترجیحات مصرف کنندگان تأثیر بگذارد.
از این الگوی لوگو استفاده کنید
سبک های لوگوی خدمات مالی
از این الگوی نمودار استفاده کنید
قابل اعتمادترین لوگوی خدمات مالی سبک طرح کلی بود. همانطور که گفته شد، آرا به طور نسبتاً مساوی در بین سبک های مختلف تقسیم شد.
به طور کلی، قابل اعتمادترین سبک لوگو طرح کلی بود. این می تواند به این دلیل باشد که طراحی لوگوی ساده ای است که مصرف کنندگان ممکن است آن را قابل اعتماد بدانند. مهمترین کلماتی که برای توصیف لوگو استفاده میشوند عبارت بودند از «مدرن»، «خستهکننده» و «حرفهای» – ویژگیهایی که احتمالاً بسیاری از مردم میخواهند در یک برند خدمات مالی ببینند.
در همین حال، سبک لوگوی کم اعتماد، افقی بود:
با توجه به شباهت دو سبک لوگو، تشخیص اینکه چرا لوگوی طرح کلی محبوبتر از لوگوی افقی است دشوار است – اما ممکن است به همین دلیل باشد که فاصله بین سبک های مختلف لوگو کمتر از سایر صنایع بوده است. شاید مردم سبک افقی را کمی هیجان زده بدانند؟ (خوب، ممکن است کمی کشدار باشد.)
هر دو لوگو شبیه سایر برندهای خدمات مالی مانند MasterCard، State Farm و Citi هستند.
مشابه آرمهای آموزشی، افراد ممکن است به سمت آرمهای خدمات مالی که شبیه آرمهایی هستند که قبلاً با آنها آشنا هستند، گرایش پیدا کنند.
جالب اینجاست که محبوب ترین رنگ لوگو برای خدمات مالی سبز بود. این احتمالاً به این دلیل است که مردم سبز را با پول مرتبط میکنند. برعکس، شاید آنها لوگوی قرمز را با “قرمز بودن” مرتبط کردند.
سبک های لوگوی شرکت حقوقی
وقتی نوبت به شرکتهای حقوقی میرسد، شکاف گستردهتری بین سبکهای لوگوی قابل اعتماد و کماعتماد وجود دارد.
قابل اعتمادترین سبک لوگو (۴۸٪) پر شد. جالب اینجاست که تقریباً همه بزرگترین شرکت های حقوقی در ایالات متحده از سبک لوگوی ساده فقط متنی استفاده می کنند. این می تواند نشان دهد که ممکن است فرصتی برای شرکت های حقوقی وجود داشته باشد تا با استفاده از یک تصویر ساده در لوگوی خود، خود را متمایز کنند.
کمترین اعتماد به سبک لوگو فقط نماد بود (۱۳%). این می تواند به این دلیل باشد که نماد K ساده به اندازه سبک پر شده، چیزهای زیادی را در مورد تجارت نشان نمی دهد.
محبوب ترین طرح رنگ برای لوگوهای شرکت حقوقی آبی و خاکستری بود.
شرکت های حقوقی برتر آمریکایی مانند Kirkland & Ellis، DLA Piper، Jones Day و Clifford Chance از طرح های رنگی، فونت ها و ترکیب بندی های مشابه استفاده می کنند.
سبک های لوگو اخبار/رسانه
همانطور که قبلاً اشاره کردم، محبوب ترین سبک لوگو برای اخبار/رسانه ها پر شد. این همچنین محبوب ترین طرح با پاسخ دهندگان بالای ۶۰ سال بود.
این ممکن است به این دلیل باشد که شبیه لوگوهای کانال های خبری محبوب است:
دومین سبک لوگوی خبری/رسانه ای محبوب، متن غالب بود:
لوگوهای فقط متنی در صنعت خبر/رسانه محبوب هستند. برخی از محبوب ترین سایت های خبری مانند NPR، Wired و Huffington Post از طراحی لوگوی متنی با یک یا دو رنگ برجسته استفاده می کنند. بنابراین یک بار دیگر، مردم ممکن است بیشتر به لوگوهای خبری/رسانهای اعتماد کنند که مارکهایی را که قبلاً به آنها اعتماد دارند، یادآوری میکنند.
محبوب ترین طرح رنگ برای لوگوهای خبری/رسانه ای قرمز و مشکی بود. این تعجب آور نیست، زیرا بسیاری از برندهای خبری و رسانه ای از این طرح های رنگی استفاده می کنند.
سبک های لوگوی شرکت فناوری
صنعت فناوری یکی از متنوع ترین صنعت ها از نظر محصولات و برند است. همانطور که گفته شد، برخی از گرایش های طراحی وجود دارد که می توان آنها را شناسایی کرد.
رنگ های پررنگ و اشباع شده در حال حاضر به همراه طرح های تایپوگرافی محور محبوب هستند. این روندها در محبوب ترین سبک های لوگوی فناوری منعکس شده است.
قابل اعتمادترین سبک لوگوی فناوری متن غالب بود. محبوب ترین کلمات برای توصیف آن عبارت بودند از “مدرن”، “نوآورانه” و “حرفه ای”. این احتمال وجود دارد که مردم به دنبال شرکت های فناوری باشند تا در راس روندها قرار گیرند.
برعکس، سبک لوگوی کمتر مورد اعتماد فقط نماد بود. این می تواند یک بار دیگر به این دلیل باشد که لوگو به اندازه کافی نشان نمی دهد که شرکت چه می کند.
محبوب ترین طرح رنگ برای لوگوهای فناوری خاکستری و زرد بود. گرچه ممکن است تعصب رنگی بالقوه در اینجا اعمال شود، زیرا این اولین طرح رنگی است که پاسخ دهندگان با آن ارائه شده اند.
نتیجه نهایی: همه چیز را تست کنید
در نهایت، نتایج مطالعه ما یک چیز را نشان داد: هیچ “بهترین طراحی لوگو” قطعی وجود ندارد. برای اینکه ببینید مخاطب هدف شما چه چیزی را ترجیح می دهد، باید وثیقه برند خود را آزمایش کنید.
برندها باید انتخاب کنند: آیا آنها از روندهای لوگو در صنعت خود پیروی می کنند یا سعی می کنند خود را متمایز کنند؟ یا سعی می کنند جایی وسط بیفتند؟
لوگوی شما مهم است. آزمایش دقیق مفهوم برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد نام تجاری، پیام و محصول شما بسیار مهم است. SurveyMonkey یک راهنمای جامع تست مفهومی دارد که حتما باید آن را بررسی کنید.
با یک الگوی لوگو شروع کنید
اگر شما یک کسب و کار کوچک هستید که سعی میکنید نام خود را در آنجا معرفی کنید، سفارش یک طراح لوگو میتواند پرهزینه باشد… به خصوص اگر هنوز در مراحل آزمایش هستید.
به همین دلیل استفاده از سازنده لوگو با قالب هایی که می توانید سفارشی سازی کنید می تواند مفید باشد.
با انتخاب یک الگوی لوگو با ترکیبی که به دنبال آن هستید شروع کنید.
سپس، نماد را با نمادی که متناسب با کسب و کار شما است تعویض کنید.